Libertel maakt in 5 jaar 3 miljoen Nederlanders mobiel

Datum nieuwsfeit: 04-10-2000
Graag uw aandacht voor bijgaande persberichten

PERSINFORMATIE

Libertel brengt in 5 jaar 3 miljoen Nederlanders in mobiel contact met de wereld

Explosieve groei en innovatief succes markeren een periode

Maastricht, 4 oktober 2000- Libertel bestaat vijf jaar. In deze korte periode is de wereld fors veranderd. Mobiel bellen is niet meer uit het privé of zakenleven weg te denken. Nieuwe toepassingen en de verdere integratie van (mobiele) telefonie met andere technologieën liggen voor iedereen in het verschiet. In haar jonge bestaan slaagde Libertel erin een volwassen marktspeler te worden. Niet alleen brak ze de markt van mobiele telefonie open, ze introduceerde in de loop van haar succesvolle bestaan ook verschillende trendzettende innovatieve diensten en producten. De onderneming droeg bovendien in sterke mate bij aan een forse verlaging van de kosten van mobiele telefonie voor de klant en verwierf in zeer korte tijd een indrukwekkend marktaandeel. Met het operationeel hebben van GPRS in haar netwerk en haar recent verkregen UMTS-frequentie opent Libertel bovendien de deur naar een reeks van nieuwe technologische toepassingen voor haar klanten.

"Na vijf fascinerende jaren kunnen we met gepaste trots constateren dat we succesvol zijn en een van de grootste aanbieders van mobiele telefonie in Nederland", aldus John de Wit, voorzitter van de directie Libertel N.V. "Dat hebben we vooral te danken aan het vertrouwen van onze nu bijna 3 miljoen Libertel klanten, maar natuurlijk ook aan de geweldige inzet en betrokkenheid van al onze medewerkers. Het is echter slechts een tussentijdse balans, want Libertel is eigenlijk nog maar net begonnen. Voor ons liggen kansen om met de toekomstige ontwikkelingen van mobiele multimedia toepassingen een wereld van nieuwe mogelijkheden voor onze klanten bereikbaar te maken".

Exponentiële groei
Libertel heeft een indrukwekkende groei doorgemaakt. In het eerste jaar van haar bestaan kozen reeds 200.000 Nederlanders voor Libertel en dat zijn er nu, na slechts vijf jaar, al bijna 3 miljoen. Dit betekent dat 1 op de 3 mobiele bellers in Nederland voor Libertel heeft gekozen en dat in die periode per minuut 2 nieuwe klanten konden worden verwelkomd. Per dag voeren deze klanten vandaag de dag via Libertel gemiddeld 6,3 miljoen gesprekken. Libertel heeft sinds oktober 1996 een compleet landelijk dekkend netwerk en biedt haar klanten in 107 landen mobiel bereik. Ook is zij, verspreid door heel Nederland, lokaal duidelijk aanwezig met 51 Libertel City Points voor de consument en 27 Libertel Business Points voor de zakelijke klant. Verder beschikt Libertel over 8 zeer geavanceerde customer care centers. Per week worden daar zo'n 220.000 telefoontjes afgehandeld voor het leveren van diensten, zoals doorverbinden en nummerinformatie, maar ook om vragen van klanten te beantwoorden.

Focus op innovatie
Niet alleen snelle groei, maar ook snelle innovatie kenmerkt het beleid van Libertel van de afgelopen jaren. Zo introduceerde de onderneming als eerste een prepaid oplossing voor mobiel bellen (Libertel iZi). Met haar SMS-activiteiten ontsloot Libertel ook het mobiel dataverkeer. Als eerste operator nam ze onlangs het GPRS-netwerk operationeel in gebruik, waarmee dataverkeer in de toekomst nog veel sneller en "always on-line" kan zijn. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe diensten en producten blijft Libertel zich richten op het vergroten van het gebruiksgemak voor de klanten.

Focus op kwaliteit
In hoog tempo implementeert Libertel nieuwe technieken met de grootste zorg voor kwaliteit. Uit onderzoeken in samenwerking met KEMA blijkt keer op keer dat Libertel beschikt over het beste netwerk van alle mobiele operators in Nederland. Ook op het gebied van serviceverlening heeft Libertel de lat hoog liggen. Het streven naar een uitzonderlijk hoge servicegraad is de afgelopen jaren herhaaldelijk beloond met diverse prijzen. In het algemene streven naar de beste kwaliteit werkt Libertel bovendien voortdurend aan oplossingen die de leefomgeving zo min mogelijk verstoren. Een voorbeeld hiervan is de eerste aan de omgeving aangepaste boommast langs de A2, bij Hunsel.

Focus op de toekomst
Libertel zal ook in de toekomst zich blijven richten op nieuwe ontwikkelingen. Hiermee zorgt Libertel ervoor dat haar klanten kunnen blijven profiteren van de nieuwe producten en diensten. Contact tussen mensen is hierbij onveranderd de focus in het beleid en Libertel blijft op zoek naar nieuwe mogelijkheden om dit contact te verbreden. SMS is hiervan een concreet voorbeeld. Per uur versturen klanten van Libertel alleen al 27.000 digitale boodschappen. Dit is een verviervoudiging ten opzichte van vorig jaar. Echter ook de communicatie tussen machines onderling en mens en machines zal een ongekende vlucht nemen en mogelijkheden gaan bieden.

Om contact met de toekomst te behouden, maakt Libertel gebruik van de allermodernste technieken. De recente introductie van de GPRS-technologie is een eerste stap en met de onlangs verkregen licentie voor UMTS kan Libertel straks allerlei diensten en datatoepassingen aan haar klanten aanbieden, gebaseerd op grotere snelheden, "always on- line" verbindingen en veel meer capaciteit dan op dit moment mogelijk is. Hoe revolutionair de beginjaren ook waren, het tempo van verandering zal door nieuwe toepassingen, technieken en verworven mogelijkheden alleen maar toenemen.
Met de woorden van John de Wit: "We zijn nog maar net begonnen".

/ / / / / / / / / / / / / /

Noot voor redacties