Nederland Schoon wil afvalprobleem in auto's oplossen

Datum nieuwsfeit: 04-10-2000

STICHTING NEDERLAND SCHOON

NEDERLAND SCHOON WIL AFVALPROBLEEM IN AUTO'S OPLOSSEN

- PERSBERICHT -

NederlandSchoon Design Award 2001: ontwerp afvalvoorziening in personenauto's
STICHTING NEDERLAND SCHOON WIL AFVALPROBLEEM IN AUTO'S BLIJVEND

OPLOSSEN

Den Haag, 3 oktober 2000

Stichting Nederland Schoon, ondersteund door het bedrijfsleven, de overheid en belangenorganisaties, daagt jonge ontwerpers uit een oplossing te bedenken voor een uiterst herkenbaar probleem: afval in de auto. De Stichting is initiatiefnemer van de ontwerpwedstrijd NederlandSchoon Design Award 2001 waarmee ontwerpers worden opgeroepen een afvalvoorziening in personenauto's te ontwikkelen. Uit onderzoek uitgevoerd door Rijkswaterstaat blijkt dat een groot gedeelte van zwerfafval langs (snel)wegen voorkomt, omdat in de auto geen goede afvalvoorziening is. De winnaar van de NederlandSchoon Design Award 2001 wordt bekend gemaakt tijdens de AutoRai in februari 2001 en beloond met f 5.000,-. Het winnend ontwerp wordt, bij gebleken geschiktheid, in productie genomen en is straks te koop bij Volkswagen dealers en Shell stations. De ontwerpwedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door Volkswagen en Shell in Nederland.

Klokhuizen en blikjes passen niet in asbak
Een van de redenen waarom autogebruikers hun afval op straat werpen, is dat een goede afvalvoorziening in personenauto's ontbreekt. Klokhuizen, lege blikjes en zakjes chips passen nu eenmaal niet in de asbak', aldus Marielle van Aggelen directeur van Stichting Nederland Schoon. Verkeersdeelnemers zorgen voor overvolle bermen die Rijkswaterstaat jaarlijks voor circa 15 miljoen gulden moet (laten) schoonmaken. Naast de NederlandSchoon Design Award 2001 is de Stichting recent gestart met de pilotactie voor weggebruikers die in samenwerking met de ANWB, Rijkswaterstaat en het Korps Landelijke Politiediensten wordt uitgevoerd.

NederlandSchoon Design Award 2001
Ontwerp een functionele, creatieve en originele voorziening om afval in de auto gemakkelijk te verzamelen; zo luidt de exacte omschrijving waaraan deelnemers van de NederlandSchoon Design Award

2001 moeten voldoen. De ontwerpers worden uitgedaagd een creatieve oplossing te bedenken om het meest voorkomende afval in de auto zoals papiertjes, schillen, blikjes, PET-/frisdrankflesjes en kauwgom adequaat te verzamelen, zodat de autogebruiker niet meer geneigd is het afval uit de auto te werpen. De wedstrijd staat open voor studerende en in 2000 afgestudeerde ontwerpers aan de opleidingen industrieel ontwerpen, vormgeving, architectonische vormgeving, interieur-ontwerp of aanverwante studies.

De jury wordt gevormd door de heer Prof. ir. J.J. Jacobs (hoogleraar Industriële Vormgeving, TU Delft), mevrouw M. M. van Aggelen (directeur Stichting Nederland Schoon), de heer T. Broekhuijsen (hoofdredacteur AutoWeek), de heer J.J. van der Valk (general manager Volkswagen), de heer dr. A.G. Gerards (manager reclame, Shell Nederland Verkoopmaatschappij) en de heer drs. ir. H. Kamphuis, voorzitter van de jury. De inzendtermijn van de wedstrijd loopt van 2 oktober tot en met 8 december 2000. Aanmelding voor deelname aan de NederlandSchoon Design Award 2001 kan via het wedstrijdsecretariaat op telefoonnummer 070 416 16 16.

Stichting Nederland Schoon
Stichting Nederland Schoon heeft tot doel de hinder van zwerfafval in Nederland terug te dringen door middel van een structurele en geïntegreerde aanpak. Onderdeel van deze aanpak zijn doelgroepgerichte projecten die worden ondersteund door het bedrijfsleven, de overheid en belangenorganisaties. De komende maanden zijn er projecten gericht op de bewustwording van het zwerfafvalprobleem bij verkeersdeelnemers.

- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (