Beleggingsfondsen succesvol op beurs

Datum nieuwsfeit: 04-10-2000

CBS

Beleggingsfondsen succesvol op beurs

Beleggen via een beleggingsfonds heeft in de eerste negen maanden van 2000 meer opgebracht dan een directe belegging in aandelen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat beleggingsfondsen die zich richten op Nederlandse aandelen in deze periode een rendement hebben geboekt van 5 procent. Dit is hoger dan het totale rendement van alle Nederlandse aandelen tezamen dat 3 procent bedraagt. Ook de beleggingsfondsen die wereldwijd in aandelen beleggen zijn er met een rendement van 10 procent in geslaagd de MSCI-wereldherbeleggingsindex te verslaan die een rendement heeft behaald van 6 procent.

Wisselende stemming op Damrak
Nadat de koersen van Nederlandse aandelen op de Amsterdamse Effectenbeurs op 4 september 2000 een nieuw record bereikten, volgde een koerscorrectie. Een groot aantal winst- en omzetwaarschuwingen heeft wereldwijd voor een omslag in het beurssentiment gezorgd. In Nederland sloot de CBS-koersindex voor aandelen eind september op 943,8. Dit is 5 procent lager dan het record dat begin september werd bereikt. Ten opzichte van het eind van 1999 zijn de aandelenkoersen per saldo nauwelijks gewijzigd (+1 procent).

Aandelen Amsterdam blijven achter bij wereldindex
Inclusief dividend bedraagt het rendement op Nederlandse aandelen over de eerste negen maanden van dit jaar 3 procent. Het totale rendement in Amsterdam is hiermee achtergebleven bij het wereldgemiddelde dat volgens de MSCI-wereldherbeleggingsindex in dezelfde periode met 6 procent is gestegen.

Vastgoedfondsen doen goede zaken
Van alle Nederlandse beleggingsfondsen heeft de vastgoedsector met een totaal rendement van 16 procent in de eerste negen maanden van dit jaar het beste resultaat behaald. Dit is beduidend hoger dan de

gemiddelde rendementen van beleggingsfondsen die in aandelen (+9 procent) en in obligaties (+6 procent) beleggen. Ook de gemengde fondsen (+8 procent) en de geldmarktfondsen (+4 procent) hebben minder gepresteerd dan de vastgoedfondsen.

Grote verschillen tussen bedrijfstakken
De rendementen verschillen sterk per bedrijfstak. Aandelen van de bouwnijverheid sprongen eruit met een rendement van 34 procent, gevolgd door de kapitaalgoederenindustrie (+32 procent). De hardste klappen in de eerste negen maanden van dit jaar kreeg de sector transport, opslag en communicatie met een rendement van min 40 procent. Met name de telecom-aandelen waren uit de gratie van de belegger.

Technische toelichting
De koersindex geeft de ontwikkeling weer van het gemiddelde koersniveau. De herbeleggingsindex geeft de waarde-ontwikkeling van effecten weer, vermeerderd met rente- en dividenduitkeringen. Het totale rendement van een belegging wordt berekend uit de herbeleggingsindex en is de som van het koersrendement en het dividendrendement. De beleggingsindices houden geen rekening met transactiekosten, zoals aan- en verkoopkosten en bewaarloon. Ook met fiscale consequenties is geen rekening gehouden.

Noot voor redacties