Vereniging Eigen Huis wijst voorstel Groen Links af

Datum nieuwsfeit: 04-10-2000

VERENIGING EIGEN HUIS

EIGEN HUIS: OVERDRACHTSBELASTINGSVOORSTEL GROENLINKS ONGEWENST

De 'vereniging eigen huis' wijst het voorstel af dat GroenLinks gisteren opperde inzake de overdrachtsbelasting. Eigen Huis beschouwt het voorstel als de ongewenste introductie van een vermogenswinst-belasting bij verkoop van de eigen woning.

Directeur Algemeen Ledenbelang mr. F.A.P.M. van Loon: 'Dit voorstel van GroenLinks leidt tot een progressieve belastingvorm die we in Nederland tot nu toe niet kenden en alleen voor eigen woningen zou gelden. En niet voor aandelen en andere vermogensbestanddelen. Hierdoor worden huiseigenaren bij verkoop extra belast, vooral ouderen die al langer een eigen woning bezitten. Zij kunnen een gelijkwaardige woning in de huidige markt dan niet meer betalen.' De idee van GroenLinks om de overdrachtsbelasting voortaan door de verkoper te laten betalen, zet volgens Eigen Huis geen zoden aan de dijk. Van Loon: 'De verkoopprijs van de woning wordt niet bepaald door het streven van de eigenaar om een zo hoog mogelijke winst te halen, maar door het beschikbare aanbod en de prijs die de koper kan financieren. Nu betaalt de koper van een woning de overdrachtsbelasting. Het lijkt aardig om dit volgens de suggestie van GroenLinks over te hevelen naar de verkoper, maar die zal de zes procent alleen maar bovenop de koopsom plaatsen die hij netto in gedachten heeft. Zo stijgt de prijs van een woning nog meer en betaalt de koper alsnog de overdrachtsbelasting.'

De 'vereniging eigen huis' pleitte 23 september jongstleden in het Financieele Dagblad voor de invoering van een differentiatie van de overdrachtsbelasting. Van Loon: 'Wij zien graag dat deze 'verhuisboete' jaarlijks met bijvoorbeeld 0,5 procentpunt wordt verlaagd en op deze wijze wordt afgebouwd.' Eigen Huis vindt dat de overdrachtsbelasting op termijn moet verdwijnen. Van Loon: 'Deze heffing is een fossiel instrument en heeft geen ander doel dan een inkomstenbron te zijn voor de overheid. Nu huizen enorm in prijs zijn gestegen, is het redelijk dat de overheid een stapje terug doet. Bovendien wordt de overdrachtsbelasting door de gestegen huizenprijzen een steeds grotere drempel om te verhuizen naar een woning dichter bij het werk of een woning die beter aansluit op de levensfase waarin men zit. Hierdoor worden de mobiliteit en de toch al krappe woningmarkt ernstig gefrustreerd.'

Noot voor redacties