ABN AMRO en Graddelt bieden veilige B2B Internetdienst

Datum nieuwsfeit: 04-10-2000
PERSBERICHT

ABN AMRO Bank en Graddelt International bieden veilige B2B Internetdienst via Identrus

Amsterdam, 4 oktober 2000 - ABN AMRO Bank heeft, samen met haar partner Graddelt International, een veilige 'single sign-on' portal-oplossing ontwikkeld voor business-to-business (B2B) Internetgebruikers die digitale identificatie tussen bedrijven mogelijk maakt. Deze service biedt de veilige verificatieoplossing van Identrus, waarmee gebruikers kunnen worden geïdentificeerd vóór ze toegang krijgen tot de door Graddelt gehost e-mail- en documentmanagement-services.

Deze oplossing is de eerste Application Service Provider (ASP)-oplossing die gebruikmaakt van het
Identrus-systeem. Door het gebruik van unieke elektronische handtekeningen kunnen B2B-gebruikers volledig vertrouwen op de identiteit van hun handelspartners en communiceren in een volstrekt vertrouwelijke en betrouwbare omgeving. Deze oplossing demonstreert dat door middel van de Identrus specificaties het mo-gelijk is een volledig betrouwbare transactieomgeving te creëren waarbij Internet als transportmedium wordt ingezet.

ABN AMRO Bank is één van de oprichters van Identrustm LLC, een organisatie die vorig jaar door acht inter-nationale financiële instellingen is opgericht om de groei van e-business tussen financiële organisaties en hun klanten te ondersteunen. Als eerste op dit gebied heeft Identrus een technologische en operationele infrastructuur ontwikkeld om de betrouwbaarheids- en risicobarrières voor wereldwijde acceptatie en toepas-sing van B2B-transacties via Internet weg te nemen. De Identrus-standaard, inclusief 'digitale certificaten' en een betrouwbare transactieomgeving, garandeert authenticatie en betrouwbare transacties tussen handels-partners.

Graddelt International heeft voor ABN AMRO Bank een dienst ontwikkeld die de mogelijkheden van Identrus aanbiedt via de bestaande, door Graddelt International gehoste, e-mail- en documentmanagement-service. De service is in eerste instantie ontwikkeld voor twee klanten, te weten het internationale advocatenkantoor Houthoff Buruma en venture capitalist Twinning Holding. Met deze service kunnen de bedrijven gebruikers online identificeren, gebruikersrechten controleren en toegang verlenen tot het transactiesysteem.

Susan Stellini, Hoofd e-Commerce, Global Transaction Services bij ABN AMRO Bank: "Deze service toont aan dat ABN AMRO Bank klaar is voor het gebruik van Identrus in haar zakelijke oplossingen. De laatste belemmering voor het vertrouwen in B2B e-commerce-modellen - het vertrouwen in de identiteit van de handelspartner - is verdwenen. Als één van de oprichters van Identrus is ABN AMRO Bank actief betrokken bij de ontwikkeling van deze noodzakelijke authenticatie-standaard. Hiermee willen we onze rol als betrouw-bare partij voor commerciële samenwerking opnieuw bevestigen en zetten we ons in voor de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit en economisch voordeel voor onze klanten."

David Edwards, Director Marketing & Sales van Graddelt International: "Graddelt loopt voorop bij de ontwik-keling en levering van gehoste applicatiediensten voor de B2B-markt in Europa. Deze markt stelt hoge eisen aan de leveranciers van Internet-technologie op het gebied van prestaties, serviceniveaus en betrouwbaar-heid. De Identrus-oplossing voegt een nieuw betrouwbaarheidsniveau toe aan B2B-transacties via Internet." Wolter Wefers Bettink, Hoofd van de IT en E-commerce groep bij Houthoff Buruma: "Bij het adviseren van onze klanten op het gebied van de juridische aspecten van e-business, ervaren wij als Houthoff Buruma, het belang van veilige e-commerce transacties. Een betrouwbare authenticatie-oplossing zoals Identrus is es-sentieel voor onze klanten en toekomstige juridische transacties. Houthoff Buruma zet zich in voor het gebruik van vooruitstrevende technische oplossingen bij het verbeteren van onze juridische dienstverlening. We zijn dan ook erg trots om van het begin af aan betrokken te zijn bij dit project met ABN AMRO Bank."

ABN AMRO Bank - Global Transaction Services
Via haar afdeling Global Transaction Services biedt ABN AMRO Bank zakelijke klanten een uitgebreid pak-ket wereldwijde producten en diensten op het gebied van liquiditeit management, global payables & receiva-bles en trade finance. De diensten zijn toegesneden op het snel leveren van complete informatie over locale en wereldwijde activiteiten. Hierdoor kunnen op basis van snel beschikbare en betrouwbare informatie be-slissingen worden genomen die de efficiency en effectiviteit van organisaties verbeteren. ABN AMRO Bank loopt voorop op het gebied van wereldwijde value-added network banking en richt zich ook op de ontwikkeling van B2B e-commerce. De bank houdt zich bezig veilige Web-toegang voor banking services en neemt deel in strategische samenwerkingsverbanden en allianties om nieuwe diensten voor elektronische marktplaatsen te introduceren. Informatie: www.gts.abnamro.com.

Graddelt International
Graddelt is een snelgroeiende leverancier van e-business-oplossingen en beheert de gehele ICT delivery chain voor haar klanten. Graddelts kracht als Full Service Provider (FSP) is om samen met haar klanten hun e-business- en e-commerce-initiatieven op te zetten, technisch in te vullen en op de markt te zetten. Desge-wenst kan dit via joint ventures. Graddelt's 100 % Java-architectuur biedt het platform voor het leveren en beheren van de aangeboden hosted application services voor haar klanten in een uiterst beveiligde omge-ving, gebaseerd op Internetprotocollen en state-of-the-art ASP-technologie.
Om zowel technisch als 'business-wise' voorop te kunnen blijven lopen, heeft Graddelt partnerships gesloten met de grootste wereldwijde 'technology-leveranciers', zoals Documentum, IBM, Lawson, MCI Worldcom, Oracle, Sun Microsystems, iPlanet en andere. Wereldwijd wordt Graddelt gezien als 'the best ASP technolo-gy company for the B2B market'. Informatie: www.graddelt.com.

Identrus - Technische achtergrond informatie
Meer informatie is te vinden op Internet: www.identrus.com.

Voor meer informatie:

ABN AMRO Bank