Praktijkhandleiding Legionella-preventie in leidingwater

Datum nieuwsfeit: 04-10-2000

ISSO-PUBLICATIE 55.1

PRAKTIJKHANDLEIDING LEGIONELLA-PREVENTIE IN LEIDINGWATER

De ´Tijdelijke Regeling Legionella-preventie in leidingwater´, van minister J.P. Pronk van VROM, treedt in oktober definitief in werking. Deze regeling verplicht alle eigenaren van collectieve leidingwaterinstallaties een Legionella-risicoanalyse uit te voeren en zonodig een beheersplan op te stellen. In de Tijdelijke Regeling wordt hiervoor een risicoanalysemodel (r.a.m.) beschreven dat gebruikt kan worden om de risicoanalyse uit te voeren. Het r.a.m. is echter een theoretisch model en daarom heeft het ministerie van VROM het Instituut voor Studie en Stimulering van Onderzoek op het gebied van gebouwinstallaties (ISSO) opdracht gegeven dit te vertalen in een praktisch bruikbare handleiding. Deze handleiding verschijnt medio oktober, tegelijk met de publicatie van de Tijdelijke Regeling in de Staatscourant.

De door ISSO ontwikkelde handleiding (ISSO-publicatie 55.1) geeft een systematische aanpak weer van de zogenaamde ´beperkte´ of ´uitgebreide´ risicoanalyse. De beperkte analyse beschouwt alleen de tappunten en biedt mogelijkheden voor preventie aan het tappunt. Deze methode is goed toepasbaar bij installaties met weinig vernevelende (aërosolvormende) tappunten. In veel gevallen is deze methode echter niet toepasbaar en moet worden overgestapt op de uitgebreide risicoanalyse. Deze methode licht de hele installatie door vanaf het waterinnamepunt (watermeter) tot aan het tappunt. Daarbij wordt de installatie verdeeld in vijf hoofdfuncties. Elke installatiecomponent van een hoofdfunctie wordt vastgelegd en vervolgens beoordeeld met een nul of één of meerdere plussen en minnen. Na optelling volgens de in het r.a.m. aangegeven rekenregels dient de totaalscore voor elke hoofdfunctie van de installatie minimaal nul te zijn. In de handleiding is overzichtelijk aangegeven welke stappen worden doorlopen, vanaf de inventarisatie van de benodigde gegevens tot aan de opzet van het beheersplan. Tevens zijn een groot aantal standaard componenten opgenomen met een beoordeling, waardoor het uitvoeren van de analyse vergemakkelijkt wordt.
Alhoewel de Tijdelijke Regeling geen eisen stelt aan de uitvoerder van de risicoanalyse, stelt de handleiding wel dat gedegen kennis van leidingwaterinstallaties noodzakelijk is om een risicoanalyse goed te kunnen uitvoeren.
Voor toepassing van de praktijkhandleiding wordt momenteel een cursus opgezet door Intechnium te Woerden. Deze cursus kan leiden tot certificering in het kader van het KOMO-INSTAL-procescertificaat. Verder wordt momenteel door het ISSO bekeken of in samenwerking met enkele andere partijen een databank/helpdesk in het leven kan worden geroepen, waarmee adequaat een antwoord kan worden gegeven op de grote stroom dringende en veelvoorkomende vragen.
De handleiding is tot stand gekomen in opdracht van het ministerie van VROM met financiering van het Nederlands Onderzoeksbureau Voor Energie en Milieu (NOVEM) en de Vereniging van Nederlandse Installatiebedrijven (VNI) en is gecoördineerd door NOVEM.

Hoe te bestellen
ISSO-publicatie 55.1 telt 138 pagina's en kost f 90,-- inclusief BTW en verzendkosten. U dient de publicatie schriftelijk te bestellen bij ISSO Postbus 1819 3000 BV Rotterdam, Fax 010 21 30 384, e-mail: (isso@isso.nl) en internet: www.isso.nl .

Nadere informatie: Irene van Veelen, e-mail: (i.v.veelen@isso.nl)

Rotterdam, 4 oktober 2000

ISSO (Instituut voor Studie en Stimulering van Onderzoek op het gebied van gebouwinstallaties)
3000 BV ROTTERDAM