'Vette hanen niet in euro's'

Datum nieuwsfeit: 05-10-2000
Het Kadaster

'Vette hanen niet in euro's'

De invoering van de euro per 1 januari 2002 komt met rasse schreden dichterbij. Wij zijn dan ook volop bezig met het doorvoeren van alle veranderingen die dit met zich mee brengt. Ook onze klanten krijgen met deze veranderingen te maken.

Eén overgangsmoment
Het Kadaster sluit aan bij het overheidsbrede uitgangspunt dat alle bedragen tot de invoeringsdatum worden vermeld in guldens. Wel vermelden we vanaf 1 juli 2001 alle bedragen op onze facturen en prijsbijlagen in zowel guldens als euro's, zodat u er alvast aan kunt wennen. Vanaf 1 januari 2002 leveren we informatie uit onze geautomatiseerde systemen in euro's. Het Kadaster kent dus één overgangsmoment. Massale Output van december 2001 leveren we in januari 2002 dan ook in euro's. Gegevens die vóór 1 januari 1999 in onze registratie zijn ingevoerd, leveren we in twee valuta's op de beeldschermen. Op de eerste plaats in euro's, met daarnaast het oorspronkelijke bedrag in guldens. Dit doen we omdat er voor 1 januari 1999 geen sprake was van een vaste koers van de euro ten opzichte van de gulden. Informatie uit de - niet geautomatiseerde - kadastrale archieven blijven we leveren in de oorspronkelijke valuta, ook na 1 januari 2002. In onze archieven bevinden zich namelijk oude akten met alle mogelijke gegevens, zoals betalingsverplichtingen uitgedrukt in tonnen rode boter of vette hanen. Deze informatie kunnen we niet omrekenen, omdat we niet weten hoeveel euro bijvoorbeeld een ton rode boter toen waard was. In die gevallen waar het 'gewoon' om guldens gaat, leveren we bedragen in guldens aan.

Omrekenen
Omrekening naar de euro gebeurt volgens de officiële richtlijnen. Koopsommen die in hele guldens zijn vastgelegd worden omgerekend naar hele euro's. Hypotheken leggen we nu in centen vast en rekenen we daarom straks ook om naar eurocenten. Iedereen die onze bestanden verwerkt en actuele gegevens in euro's wil laten aansluiten op de eigen historische gegevens in guldens is zelf verantwoordelijk voor het omrekenen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij de verwerking van Massale Output.

Vragen?
Als u nog vragen hebt over de gevolgen van de invoering van de euro voor klanten, kunt u contact opnemen met de afdeling Marketing en Klantenservice van het Kadasterkantoor in uw regio.

Daling aantal hypotheken zet door (persbericht juli 2000)

Groei in de vastgoedmarkt lijkt voorbij (persbericht augustus 2000)

Landregistratie in Guatemala in beweging (oktober 2000)