Peugeot 806 wint Cape to Cape 2000 Rally

Contactpersoon: R. van Dalen

Peugeot 806 wint Cape to Cape 2000 Rally

Datum: 4 oktober 2000

De Cape to Cape 2000 Rally is gewonnen door de Peugeot/EP: equipe van Ronald Jans, Ted Meij en Pier Winsemius. Met een 806 HDi verpletterden zij de recordtijd voor de 5850 kilometer lange monstertocht van de Noordkaap in Noorwegen naar Tarifa in Zuid-Spanje met, op een minuut na, drie uur.

Zaterdagavond 30 september om zeventien minuten over elf bereikten de Nederlandse Peugeot-rijders Tarifa, 55 uur en 41 minuten na vertrek vanuit het meest noordelijke puntje van Noorwegen. Op de tweede plaats eindigde een equipe van De Telegraaf met een Mitsubishi Pajero, terwijl als derde de Citroën Evasion van drie zwagers de finishlijn passeerde. Van de elf deelnemende equipes hebben maar liefst acht het enkele jaren oude record van 58 uur en 40 minuten verbeterd.

Cape to Cape 2000 is een initiatief van het Dutch Auto Challenge Team en Autovisie, met als doel het record in het Guinness Book of Records te breken. Alle uit drie personen bestaande equipes hebben zich maandenlang voorbereid en de auto's optimaal geprepareerd voor deze zware tocht. De drie Peugeot-rijders zijn professioneel te werk gegaan door bijvoorbeeld van de moeilijke etappes in de route exacte 'pacenotes' te maken. Voor de reis door Duitsland hebben zij maar liefst drie alternatieve routes verkend, waardoor ze exact wisten welke route het snelste zou zijn, met de minste kans op wegopbrekingen, files en snelheidsbeperkingen. Streng reglement
Het reglement voor de Cape to Cape 2000 Rally is zeer streng: een overschrijding van de maximumsnelheid heeft onmiddellijk diskwalificatie tot gevolg. Bij iedere grenspassage werd de tachograafschijf van de auto vervangen, terwijl de organisatie ook exact heeft bijgehouden waar ten gevolge van wegwerkzaamheden een lagere maximumsnelheid gold. Deze schijven worden de komende weken door een professioneel bedrijf uitgelezen, waarna de officiële uitslag volgt.

Overigens hebben de deelnemers op het scherpst van de snede met elkaar gestreden. De equipes beschikten vrijwel allemaal over een Internetverbinding, zodat ze goed op de hoogte bleven van verkeersopstoppingen en ander onheil onderweg.

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 4 oktober in het Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonksveer zijn de deelnemers gehuldigd.

Utrecht, oktober 2000

Dutch Auto Challenge Team & Autovisie