Schade bij goederentransport vaak slecht verzekerd

Datum nieuwsfeit: 05-10-2000
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

persbericht
EVO-ONDERZOEK:
Tijdens goederentransport ontstaat vaak schade die slecht is verzekerd

EVO heeft een onderzoek gedaan naar transportschade onder 1500 bedrijven. Hieruit blijkt dat goederen tijdens het transport naar de klant relatief vaak beschadigd raken waardoor het bedrijfsleven forse schade lijdt. Verzekeren blijkt niet altijd de oplossing te zijn doordat in de kleine lettertjes in polissen veel schade wordt uitgesloten. Het EVO-onderzoeksrapport bevat praktische aanbevelingen om schade te voorkomen. In nagenoeg alle branches is het cruciaal dat een leverancier zijn goederen binnen de afgesproken tijd en op de juiste wijze aflevert bij zijn klant. Als aan deze randvoorwaarde niet wordt voldaan, komt zijn concurrentiepositie onder druk. Helaas ontvangt EVO steeds vaker meldingen over schade die ontstaat tijdens het vervoer naar de klant. Dat was reden om de omvang en oorzaken van transportschade te onderzoeken. Uit het EVO-onderzoeksrapport blijkt onder andere:

· 81 procent van de 1500 ondervraagde bedrijven heeft de afgelopen drie jaar te maken gehad met transportschade; · bedrijven die hun vervoer hebben uitbesteed, hebben twee tot drie keer zoveel te maken met transportschade als bedrijven met eigen vervoer; · bij 20 procent van de bedrijven met schade ging het in 1999 om een schadebedrag van meer dan 25.000 gulden; · bij 5 procent was de schade hoger dan 250.000 gulden; · bij 80 procent bedraagt de schade minder dan 25.000 gulden; · veel voorkomende oorzaken zijn een slechte belading, problemen bij het lossen; onvoldoende verpakking en fouten tijdens het vervoer; · in geval van schade doet bijna de helft van de respondenten tevergeefs een beroep op zijn verzekeraar. Claims worden afgewezen met een beroep op de uitsluitingen in de polis.

Op basis van deze resultaten geeft EVO onder meer aanbevelingen over de keuze van de vervoerder, zorgvuldige schaderegistratie en schadepreventieprogramma's, laad- en losprocedures en verpakkingsvoorschriften. Daarnaast doet EVO aanbevelingen over verzekeren. Aangegeven wordt dat bedrijven zorgvuldiger moeten zijn bij het sluiten van een verzekering.

Geïnteresseerden kunnen het rapport 'Onderzoek Ladingschade, verzekeringen en leveringscondities 2000' bestellen bij EVO in Zoetermeer, telefoon 079 346 7346. Kosten f 38,50 exclusief btw.

PB 2000.54
5 oktober 2000