Eerste successen vakbondshervormingen El Salvador

FNV

Eerste successen vakbondshervormingen El Salvador
mondiaal - (Mascha.Spanjers@fnv.nl)

El Salvador heeft er twee nieuwe onafhankelijke vakbonden bij. FESTSA, voor de voedingssector, en FESTRASPES voor de publieke sector, zijn de eerste nieuwe vakbonden die per sector zijn georganiseerd. FNV Mondiaal steunt het project om de versplinterde vakbeweging te hervormen. El Salvador heeft er twee nieuwe onafhankelijke vakbonden bij. FESTSA, voor de voedingssector, en FESTRASPES voor de publieke sector, zijn twee nieuwe vakbonden die per bedrijfstak zijn georganiseerd. Sinds de burgeroorlog in El Salvador, tien jaar geleden, zijn de vakbonden sterk versplinterd, vooral langs partijpolitieke en ideologische scheidslijnen. FNV Mondiaal steunt het project: "Vakbonden voor de 21ste eeuw", van de Salvadoraanse organisatie CENTRA om vakbonden per sector te organiseren en zo beter voor de belangen van hun leden op te komen. Dit is het grootste project van FNV Mondiaal in Midden-Amerika.

In FESTSA zijn 3 vakbonden samengegaan, in FESTRASPES 5, vooral nutsbedrijven en sociale zekerheid. Het overheidspersoneel heeft zich nog niet aangesloten, omdat dit wettelijk niet is toegestaan. De twee vakbonden werken samen met de Internationale Beroepssecretariaten voor de voeding en de publieke sector, de IUF en de PSI.

CENTRA richt zich niet alleen op deze twee sectoren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle werknemers in El Salvador per bedrijfstak georganiseerd zijn. Het grote probleem waar CENTRA tegenaan loopt is de tegenwerking van de oude 'politieke' federaties, die nog veel kleine vakbonden in haar macht heeft.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/mondiaal .