De Vries wil toegang tot KPN-netwerk wettelijk regelen

Datum nieuwsfeit: 05-10-2000

Staatssecretaris De Vries bij launch Novaxess:

"Toegang tot KPN-netwerk wettelijk regelen"

Amsterdam, 5 oktober 2000 - Staatssecretaris drs M. de Vries, verantwoordelijk voor telecommunicatie, wil wettelijk vastleggen dat KPN zijn netwerk tegen een redelijke prijs openstelt voor andere marktpartijen, zoals nieuwe aanbieders op de telecommarkt. Ze hoopt dat er tegen het einde van dit jaar Europese regelgeving is op dit gebied, die dan kan worden opgenomen in de Nederlandse Telecommunicatiewet. Ze zei dit bij de officiële launch van Novaxess, een nieuwe Europese telecom operator die breedband applicaties aanbiedt via 'Unbundling the Local Loop'(ULL), het opwaarderen van bestaande telefoonlijnen die van KPN worden overgenomen.

De Vries onderstreept het belang van Europese regelgeving omdat daarmee ook Nederlandse bedrijven in staat gesteld worden om hun vleugels buiten de landsgrenzen uit te slaan.
Het nieuwe bedrijf Novaxess, één van de eerste die sinds juni toegang heeft tot het KPN-netwerk, maakt gebruik van de xDSL-technologie waardoor breedband toepassingen mogelijk worden. Volgens De Vries blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Verkeer en Waterstaat is uitgevoerd, dat xDSL in 2005 ongeveer twintig procent van de aansluitingen op de zakelijke markt voor zijn rekening neemt. In haar toespraak ging zij nadrukkelijk in op het feit dat Novaxess zich richt op het midden- en kleinbedrijf. De staatssecretaris: "Het midden- en kleinbedrijf is de aanjager van de economie en vraagt bijzondere aandacht. Dit is de toegevoegde waarde van de dienstverlening van Novaxess. xDSL is voor het MKB aantrekkelijk, omdat een breed scale van dienstverlening kan worden aangeboden, zonder dat daar een kostbare eigen aansluiting voor nodig is".

Noot voor redacties