Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rekenpeil halverwege basisonderwijs gestegen

Datum nieuwsfeit: 05-10-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Cito

Periodieke peiling rekenen:
Rekenpeil halverwege basisonderwijs gestegen

Persbericht 4 oktober 2000

Kinderen halverwege de basisschool rekenen bij de meeste rekenonderwerpen beter dan enkele jaren geleden. Deze positieve ontwikkeling is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een toename in het gebruik van effectieve methoden in combinatie met een afname in het gebruik van minder effectieve methoden. Dit is één van de opvallendste uitkomsten van een peiling naar het niveau van het rekenonderwijs halverwege de basisschool. De Cito groep in Arnhem voerde de peiling eind 1997 uit. De resultaten zijn nu bekend gemaakt.

Het project Periodieke Peiling van het Rekenonderwijs (PPON) voert sinds 1987 in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen peilingsonderzoeken uit voor verschillende vakgebieden in het basisonderwijs. In het rapport 'Balans van het reken/wiskunde-onderwijs halverwege de basisschool 3' wordt verslag gedaan van de derde rekenpeiling aan het begin van jaargroep 5. Eerdere peilingen vonden plaats in 1987 en 1992.

Beeld positief
Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen halverwege het basisonderwijs de basisautomatismen voor optellen, aftrekken en vermenigvuldigen goed beheersen. Delen hoort hier niet bij omdat op dit niveau het basisautomatisme voor delen nog geen deel uitmaakt van het curriculum.

Een goede beheersing van de basisautomatismen betekent dat zij eenvoudige, in dicteevorm aangeboden opgaven snel en vaardig kunnen uitrekenen. Ook voor tellen en ordenen is het beeld positief: ongeveer 75 procent van de leerlingen scoort daarop voldoende en 90 procent van de leerlingen voldoet in ieder geval aan de minimale eisen. Daarentegen blijft de vaardigheid van leerlingen in het doorzien van getalstructuren van getallen tot 1000 achter bij het gewenste niveau.

Bewerkingen
De bewerkingen optellen, vermenigvuldigen en delen worden door de leerlingen op het gewenste niveau beheerst. Dat geldt niet voor de bewerking aftrekken: minder dan 50 procent van de leerlingen bereikt daarbij een niveau dat als voldoende beschouwd wordt. Vaak blijkt de context waarin een opgave is geplaatst voor extra problemen te zorgen.

Meten, tijd en geld
Het onderwerp Tijd omvat het klokkijken en het hanteren van een kalender. Dit wordt door de meeste leerlingen in voldoende mate beheerst. Ook het meten wordt op voldoende niveau beheerst, hoewel de vaardigheid op een elementair niveau is getoetst. Met het onderwerp Geld hebben de leerlingen meer moeite. Die vaardigheid beheersen zij onvoldoende.

Formatiegewicht, geslacht en leertijd
Onveranderlijk blijken allochtone leerlingen een aanzienlijke achterstand in rekenvaardigheid te hebben ten opzichte van autochtone leerlingen. Zij bereiken dan ook duidelijk in mindere mate het gewenste niveau voor de verschillende onderwerpen. In het algemeen scoren meisjes iets minder dan jongens. Ook kinderen die vertraging hebben opgelopen in hun schoolloopbaan hebben een achterstand vergeleken bij kinderen die niet zijn blijven zitten.

Methoden
In de afgelopen tien jaar zijn de als traditioneel gekenmerkte rekenmethoden vrijwel geheel uit het basisonderwijs verdwenen. Zo'n 90 procent van de scholen gebruikt nu een realistische methode. De relatief moderne realistische reken/wiskundemethoden Pluspunt en de nieuwe versie van De Wereld in Getallen behoren op bijna alle onderwerpen tot de beste methoden. De merkbare toename in het gebruik van deze methoden tegelijk met een afname in het gebruik van minder effectieve methoden leidt tot een positief effect op de rekenprestaties van de leerlingen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie