Lezing historie zondagswetten over wetsvoorstel Christenunie

Datum nieuwsfeit: 06-10-2000

LEZING OVER HISTORIE ZONDAGSWETTEN N.A.V. WETSVOORSTEL CHRISTENUNIE EN PVDA

Op vrijdag 6 oktober a.s organiseert de Sabbatstichting een sabbatswijding voor iedereen die belangstelling heeft voor de bijbelse rustdag. Na een gezamenlijke maaltijd die voor iedereen gratis toegankelijk is, zal Piet Westein uit Vierhouten een lezing geven over de historische achtergrond van zondagswetten. Aanleiding voor deze lezing is het voorstel van Christenunie en PvdA om de arbeidstijdenwet zodanig te wijzigen dat daarin garanties ten aanzien van de zondagsrust worden opgenomen. De eerste zondagswet dateert uit 321 na Christus en werd uitgevaardigd door de Romeinse keizer Constantijn. In de loop van de geschiedenis zijn er tal van wetten gevolgd die de zondag als rustdag moesten waarborgen, waarbij zelfs in een aantal gevallen de doodstraf werd uitgevaardigd over overtreders van die wetten. Piet Westein zal deze door mensen ingestelde wetten ten aanzien van de wekelijkse rustdag toetsen aan de inzettingen ten aanzien van de rustdag zoals de Bijbel die geeft. Na de lezing van Piet Westein zal ds. Nico Kooren uit Apeldoorn voorgaan in een korte sabbatswijding. De sabbatstichting voorziet in een grote behoefte nu steeds meer christenen zich bezinnen op de betekenis van de bijbelse rustdag en de achtergronden daarvan. Met name binnen orthodox christelijke kring wordt de discussie gevoerd of terugkeer naar de rustdag zoals Christus die vierde op aarde en zoals die nog steeds wereldwijd gevierd wordt door meer dan 20 miljoen gelovigen, in de rede ligt. Met name het toegenomen contact tussen Nederlandse en Israëlische gelovigen heeft ook de belangstelling voor de bijbelse sabbat nieuw leven ingeblazen. De uitspraak van de Generale Synode van de Vrijgemaakt gereformeerde kerken dat de zondag geen bijbelse maar een menselijke instelling is, heeft de discussie verder aangewakkerd. Ook de politieke discussie over de nieuwe arbeidstijdenwet die voor deze maand op de agenda van de Tweede kamer staat en de vrijheid tot het vieren van een religieuze rustdag naar keuze die daar al dan niet uit voort zal vloeien houdt de gemoederen bezig. De bijeenkomst van vrijdag a.s. in de Ruimte (het voormalige PMT) aan de Elspeterweg 177 in Vierhouten (tegenover generaal Winkelmankazerne) vangt aan om 18.00 uur met de maaltijd. De lezing en wijding vangen aan om 19.00 uur. Toegang is vrij. Voor de gratis maaltijd is reservering gewenst via 0577 411057 Vierhouten 2 oktober 2000
Persinfo: ds. Nico Kooren, 055 3660254