Verkoop nieuwe auto's handhaaft zich op hoog niveau

Datum nieuwsfeit: 06-10-2000
AutoRai

Verkoop nieuwe autos handhaaft zich op hoog niveau 5-10-00 14:30:00. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn in totaal 497.332 autos verkocht. Dat is ruim 3,5 procent minder dan in dezelfde periode van 1999, toen er 515.780 werden verkocht. Ondanks de lichte daling van het aantal verkochte nieuwe personenautos spreekt de afdeling Autos van de RAI Vereniging van een goed jaar. Al aan het begin van 2000 was duidelijk dat het aantal verkochte autos licht zou achterblijven bij het verkooprecord van 1999. De verwachting is nog steeds dat het aantal nieuw verkochte personenautos op 31 december van dit jaar zal uitkomen op een getal dat ligt tussen de 590.000 en 600.000.

Lichte bedrijfsautos
De verkoop van bedrijfsautos tot 3,5 ton ontwikkelde zich in de eerste negen maanden van dit jaar voorspoedig. In totaal werden 78.661 autos op kenteken gezet. In 1999 waren dat er in dezelfde periode 80.654. Een lichte daling met 2,5 procent.

Zware bedrijfsautos
De verkoop van zware bedrijfsautos (boven de 3,5 ton) is in het lopende jaar hoger dan in het voorgaande jaar. In totaal zijn in de eerste drie kwartalen van dit jaar 14.405 zware bedrijfsautos op kenteken gezet. In dezelfde periode van het vorig jaar waren dit er 13.370. Een stevige stijging met 7,7 procent.

Dieselverkopen
De overheid heeft er voor gekozen om nieuwe dieselautos vanaf 1 mei van dit jaar met 2000 gulden BPM extra te belasten. Het is nog niet duidelijk of die maatregel effect heeft gesorteerd. Uit de verkoopcijfers over de laatste maanden blijkt dat de verkoop van dieselautos licht is gedaald. Daar staat tegenover dat de verkopen in de maanden vlak voor de invoering van de maatregel beduidend hogere percentages aan dieselverkopen lieten zien. In 1999 was 22,8 procent van de verkochte personenautos een diesel-uitvoering. Morgen volgt meer gedetailleerde informatie.