Geslaagd offensief BSA tegen illegaal softwaregebruik

Datum nieuwsfeit: 06-10-2000

BUSINESS SOFTWARE ALLIANCE

Geslaagd offensief BSA

Geslaagd offensief BSA:

Succesvolle juridische stappen tegen omvangrijk illegaal gebruik van software

Den Haag, 6 oktober 2000 - Business Software Alliance heeft een succesvolle reeks invallen afgerond tegen illegaal softwaregebruik bij het midden- en kleinbedrijf. Mede op basis van tips die via de BSA-hotline zijn binnengekomen deed BSA, na zorgvuldig voorbereidend onderzoek, op diverse plaatsen in ons land invallen. Bij verschillende bedrijven werd software met identieke serienummers aangetroffen, waarvan bij BSA bekend is dat het illegale ('gecrackte') kopieën betreft. Ook de komende maanden blijft Business Software Alliance actief met invallen.

Gemiddeld werd er bij de bedrijven voor ca. Nlg 250.000,- aan software in beslag genomen. Voor de in beslag genomen softwarepakketten konden geen licenties worden getoond. Bij één bedrijf werd nog tijdens de inval getracht om illegale software van de computers te wissen. BSA zal optreden tegen de betreffende bedrijven en onder meer schadevergoeding eisen.

Beth Scott, woordvoerder van BSA Nederland is verheugd over het geboekte resultaat: 'Op de zakelijke markt heeft maar liefst 44 procent van de gebruikte software in Nederland een illegale herkomst. Stap voor stap begint men zich te realiseren dat bedrijven een inbreuk maken op de auteursrechten wanneer er illegale software wordt gebruikt. De Nederlandse overheid zou een voorbeeld kunnen nemen aan de Ierse overheid en zich veel actiever opstellen rond deze vorm van criminaliteit'.

In juli heeft het Ierse Parlement een wet aangenomen, die korte metten maakt met illegaal softwaregebruik. In Ierland, waar veel software producenten zijn gevestigd, zijn de mogelijkheden verruimd om overtreders aan te pakken. Het land neemt met de verscherpte copyright wetgeving het voortouw binnen de EU. Maandag a.s. ontvangt Minister President Bertie Ahern tijdens een officiële ceremonie hiervoor de 'BSA Cyber Champion Award'. Het illegaal softwaregebruik is in Ierland in vijf jaar tijd gedaald van 70% naar 51%.

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.

Wereldwijde leden van de BSA zijn onder andere Adobe Systems, Apple Computer, Autodesk, Bentley Systems, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybas en Symantec. De leden van de BSA in de Benelux zijn: Adobe Systems, AfAS Automatisering, Aladdin Knowledge Systems, Apple Computer, Autodesk, Corel, Macromedia, Microsoft en Symantec. BSA websites: www.bsa.org en www.nopiracy.com. De BSA Hotline is te bereiken op 0800 8998566.
E-mail: (contact@bsa.nl)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Wouter Jong