Onderzoek verhandelbaarheid bedrijven MKB

DE BEDRIJVENBANK

Onderzoek Verhandelbaarheid Bedrijven MKB: er zijn te weinig bedrijven te koop

Amsterdam, 6 oktober - Voor de derde maal heeft De Bedrijvenbank de bedrijfsovernamemarkt onderzocht in het kader van het Onderzoek Verhandelbaarheid Bedrijven. Het onderzoek werd gedaan onder bedrijven in het Midden- en Kleinbedrijf. Het onderzoek betrof (o.a.) de verhandelbaarheid van de bedrijven. De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

1. Het verschil tussen vraag en aanbod wordt steeds groter.

Al in het eerste onderzoek in 1996 bleek de vraag naar bedrijven groter dan het aanbod, dat verschil was in 1998 groter, en de vraag naar bedrijven is ten opzichte van het aanbod nu zo groot dat er een ontwrichtend effect op de markt van bedrijfsovernames dreigt. Dit effect was al bekend van bepaalde bedrijfssoorten waar de vraag al langer aanzienlijk groter is dan het aanbod. Maar nu is de vraag naar bedrijven in het algemeen zodanig veel groter dan het aanbod dat dit een sterke invloed krijgt op de prijs van bedrijven. Dit is (nog) niet zichtbaar bij de vraagprijs, maar wel al bij de biedprijs: de geboden bedragen voor weinig aangeboden bedrijven stijgen sterk, en worden als men langer op zoek is naar een geschikt bedrijf vaker verhoogd.

De oorzaak lijkt gevonden te kunnen worden in de toegenomen liquiditeit van ondernemingen. Ondernemers die nooit aan het kopen van een bedrijf hebben gedacht doen dat nu wel. Met de combinatie van hoge winstmarges in veel branches en een voortdurend groeiend eigen vermogen wordt het kopen van bedrijven een manier om de hoge rendementen uit te breiden. Het opgepotte geld levert op zich niet veel op, alleen door overnames is een hoog rendement mogelijk.

2. De perceptie van de eigen verhandelbaarheid is negatief.
Als de uitkomsten op vragen over de verkoopbaarheid van het eigen bedrijf gelegd worden naast de gegevens over gezochte bedrijven, blijken er verschillen. Eigenaren van gezochte bedrijven zijn zich vaak niet voldoende bewust van de aantrekkelijkheid van hun bedrijf voor anderen. Het onderzoek wordt in zijn geheel gepubliceerd op www.bedrijvenbank.nl

Noot redactie:

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot

Hans van Heertum
De Bedrijvenbank