Nieuwe faciliteit Organon haalt het beste uit 'Schotse mix'

Datum nieuwsfeit: 06-10-2000
Akzo Nobel

Nieuwe faciliteit Organon haalt het beste uit 'Schotse mix'

Onderzoekslocatie Newhouse versterkt Akzo Nobel Pharma's expertise door te profiteren van Schotlands groeiend biowetenschappelijk potentieel.

Arnhem, 6 oktober 2000 Organon, Akzo Nobel's business unit op het gebied van de humane gezondheidszorg, heeft vandaag de officiële opening verricht van een nieuwe onderzoeksfaciliteit. Hiermee wordt haar unieke positie als farmaceutisch bedrijf dat in Schotland onderzoek doet naar nieuwe medicijnen, verstevigd. In deze faciliteit zullen in 2001, na een tweede investering van EUR 17 mln, ongeveer 280 mensen komen te werken. Men verwacht voor de volgende jaren nog verdere groei.

Schotland is hard op weg een van de belangrijkste gebieden te worden voor biowetenschap en biobusiness. Met Akzo Nobel's uitbreiding van de huidige onderzoeksactiviteiten in Newhouse onderstreept ze dit enorme potentieel. Newhouse is een van de locaties waar Akzo Nobel haar ontwikkelingsprogramma voor nieuwe medicijnen uitvoert.

In zijn toespraak ter gelegenheid van de opening benadrukte Kees van Lede, voorzitter van de Raad van Bestuur van Akzo Nobel, het belang van de bijdrage die Newhouse levert aan het opvallende succes van Organon en gaf hij aan waarom de onderneming Schotland als een belangrijke strategische locatie beschouwt.

"Er zijn natuurlijk vele redenen te noemen voor Pharma's succes, maar duidelijk is dat het deels wortelt in de R&D-groep in Newhouse," zo zei hij.

"Biowetenschap en biobusiness zijn beide voorhanden in Schotland en het land heeft veel te bieden. Van de beste in de biowetenschap afgestudeerde Britten komt bijna 15% van een Schotse universiteit. Voor geneeskunde en biotechnologie is dat respectievelijk 30% en 18%, terwijl slechts 9% van de totale bevolking van het Verenigd Koninkrijk afkomstig is uit Schotland."

"Het feit dat Organon momenteel het enige farmaceutische bedrijf is dat in Schotland onderzoek verricht naar nieuwe medicijnen, plaatst ons in een unieke positie die zeer gunstig is voor het aantrekken van de beste werknemers die Schotland te bieden heeft."

In een omgeving met zoveel potentie op het gebied van biobusiness kunnen de activiteiten in Newhouse natuurlijk prima gedijen. De locatie heeft dan ook al belangrijke bijdragen geleverd aan de ontwikkeling van Organons spierverslappers, waaronder Pavulon®, Norcuron® en Esmeron®.

"De bijdrage van Newhouse aan deze successen is substantieel geweest," aldus de heer Van Lede. "De R&D-pijplijn bevat verder een aantal veelbelovende stoffen die uit Newhouse afkomstig zijn en in de toekomst een bijdrage kunnen gaan leveren aan Organon en haar zusterondernemingen."

Al enige jaren realiseert Organon een jaarlijkse groei die beduidend hoger ligt dan het gemiddelde in de industrie. Over 1999 werd een groei van 24% gerealiseerd, voor een aanzienlijk deel afkomstig uit organische groei. Naar verwachting zal deze groei doorzetten en met dubbele cijfers worden geschreven.

- - - -

Noot voor de redactie

Akzo Nobel, met hoofdzetel in Arnhem, levert wereldwijd producten voor de gezondheidszorg, verven en lakken, en chemische producten. Over 1999 bedroeg de geconsolideerde omzet (exclusief Acordis) ca. EUR 12 miljard (NLG 26 miljard). Begin 2000 telde de onderneming 68.000 medewerkers in 75 landen. De financiële resultaten over het derde kwartaal van 2000 zullen op 25 oktober 2000 worden bekendgemaakt.

Internet: www.akzonobel.com
www.intervet.com