Rijksuniversiteit Groningen ECABO-leerbedrijf jaar 2000

Datum nieuwsfeit: 06-10-2000

ECABO

Rijksuniversiteit Groningen ECABO-leerbedrijf jaar 2000

Het beste ECABO-leerbedrijf van het jaar 2000 is de Rijksuniversiteit Groningen. Zij slaagt er het beste in MBO-stagiaires de volwaardige praktijkervaring te bieden die essentieel is voor het moderne middelbaar beroepsonderwijs.

ECABO is het landelijk kenniscentrum voor de
economisch-administratieve, ICT- en veiligheidsberoepen. Haar adviseurs bezoeken en beoordelen jaarlijks tienduizenden organisaties waar MBO-leerlingen hun beroepspraktijkvorming volgen. Hoewel hier veel goede tot uitstekende leerbedrijven onder zijn, biedt de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) MBO'ers het allerbeste klimaat voor het opdoen van praktijkervaring.

De RUG werd gekozen uit een viertal genomineerde bedrijven door een jury, die bestond uit Cees Hoogendijk (secretaris onderwijs MKB Nederland), John van Mil (algemeen directeur Dudok Col-lege en voor-zit-ter BTG-ESB), Louis Spaninks (projectmanager CAICT) en Eugène Wolf (directeur Beroepspraktijkvorming ECABO).

Reden voor hun keuze was onder meer het geringe uitstroompercentage van de stageplaatsen bij de RUG: slechts 2% van de deelnemers valt af. Verder kan ongeveer de helft van de 'ECABO-leerlingen' direct na de opleiding aan de slag bij de Rijksuniversiteit, als (assistent)secretaresse, boekhouder of medewerker automatisering. Als dit niet meteen lukt komen ze bij de RUG in portefeuille, zodat ze bij vacatures alsnog benaderd kunnen worden.

De bedrijfsomvang blijkt geen hindernis te vormen voor een persoonlijke benadering. Integendeel, juist dankzij die omvang kan de RUG maatwerk leveren. Klikt het onverhoopt absoluut niet tussen leerling en praktijkbegeleider? Dan wordt in overleg een andere BPV-plek gezocht. Ook komt het voor dat een leerling het eerste jaar in vliegende vaart door de stof gaat. In zo'n geval wordt in overleg met betrokkenen een andere, uitdagender leeromgeving voor het tweede jaar gezocht.

Leerlingen zijn zeer positief over de universiteit als leerbedrijf. De werksfeer is goed, de begeleiding is duidelijk en goed geregeld en de leerlingen worden als collega opgenomen in de teams waarin zij werkzaam zijn. Daarnaast zijn zij te spreken over het salaris (iets boven het wettelijk minimum) en de volledige vergoeding van lesgelden en studieboeken. In totaal investeert de RUG jaarlijks meer dan 1,3 miljoen gulden in stageplaatsen op MBO-niveau.

ECABO meent dat de beroepspraktijkvorming die inzet zonder meer verdient. Er is een grote vraag naar goed opgeleid personeel op MBO-niveau. Juist voor beroepsonderwijs is het essentieel dat leerlingen al tijdens de studie de praktijk grondig leren kennen. Daarom heeft ECABO ook speciale 'praktijkinstructies' ontwikkeld, die onderwijsinstellingen mee kunnen geven aan hun stagiaires. Aan de hand hiervan kan de 'beroepspraktijkvorming' gestructureerd en evenwichtig verlopen.

Anno 2000 biedt de Rijksuniversiteit Groningen hiervoor de beste stageomgeving. Op woensdag 27 september namen Sybren Halsema en Ria Ruiswijk namens de RUG de oorkonde voor Beste Leerbedrijf van 2000 in ontvangst. Hieraan was ook een cadeau voor de meest betrokken RUG-medewerkers verbonden, in de vorm van een ballonvaart: een passend presentje voor een leerbedrijf van hoog niveau.

ECABO
ECABO vormt als Landelijk Orgaan Beroepsonderwijs een brug tussen bedrijfsleven en beroepsonderwijs. Zij wil voor beide het meest inspirerende kenniscentrum zijn. Een prettige en deskundige gesprekspartner, die permanent werkt aan het gemeenschappelijke doel om voldoende aantallen goed opgeleide professionals af te leveren. ECABO concentreert zich bij haar werkzaamheden op de economisch-administratieve en ICT-sectoren en op de sector openbare orde en veiligheid. ECABO is gevestigd in Amersfoort en telt 150 medewerkers.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties