Oprichting Dutch Kazakh Business Council

Datum nieuwsfeit: 06-10-2000

OPRICHTING DUTCH KAZAKH BUSINESS COUNCIL

Almaty, vrijdag 6 oktober 2000

Afgelopen week is de oprichting van de Dutch Kazakh Business Council officieel voltooid in Almaty, de economische hoofdstad van Kazachstan. De council is een initiatief van verscheidene, internationaal opererende organisaties uit zowel Nederlands als Kazachstan. Doel van de council is het stimuleren van de economische relaties tussen Nederland en Kazachstan, door te informeren over en te bemiddelen in zakenrelaties tussen beide landen, in de breedste zin des woords.

De Dutch Kazakh Business Council is een in Nederland gezetelde stichting, met een representative office in Arnhem en in Almaty. Aangezien de initiatiefnemers van de stichting uitgebreide ervaring hebben in het zakendoen tussen beide landen, verwacht men dat de council een belangrijke rol kan spelen bij het wegnemen van bestaande barrieres met betrekking tot import/export en directe investeringen, voor bedrijven uit beide landen.

De initiatiefnemers van de Dutch Kazakh Business Council zijn van mening dat er op dit moment een veelheid aan kansen bestaat voor zakelijke relaties met wederzijdse voordelen. Deze relaties zullen niet alleen bijdragen aan de economische groei van beide landen, maar zullen ook bijdragen aan het oplossen van bestaande sociale problematieken. Onder de deelnemers van de Dutch Kazakh Business Council bevinden zich de volgende organisaties: de Congress of Businessmen (Almaty), de Kazakhstan International Bank (Almaty), ING Barings (Amsterdam) en Petroplus Engineering B.V. (Arnhem).

In de komende periode zal de Dutch Kazakh Business Council zich wijden aan het aantrekken van bedrijven uit beide landen. Diensten van de stichting zijn onder andere het geven van informatie door middel van een website en een nieuwsbrief, maar ook op individueel niveau en ondersteuning van zakelijke diensten, zoals business plannen, het aantrekken van financiering, marktonderzoek, het zoeken van partners en vooral het wegwijs maken in het andere land.

Contact informatie:
E.F. Spruyt