Vernieuwde Diabetespas aangeboden aan Zorgverzekeraars

Datum nieuwsfeit: 07-10-2000

Vernieuwde Diabetespas aangeboden aan Zorgverzekeraars

Tijdens de Nationale EADV-dag op 6 oktober in de Utrechtse Jaarbeurs overhandigde dr. H.J. Aanstoot, voorzitter van de Nederlandse Diabetes Federatie, een geheel vernieuwde Diabetespas aan drs. M.A.J.M. Bos, directeur Zorg van Zorgverzekeraars Nederland.

De Diabetespas bestaat al twee jaar en wordt op veel plaatsen intensief gebruikt. De vernieuwde versie is inhoudelijk aangepast op basis van praktijkervaring, nieuwe wensen en ideeën. Ook de vormgeving is meer in lijn gebracht met de andere uitgaven van de Nederlandse Diabetes Federatie. Uiteraard kan de oude Diabetespas nog gewoon gebruikt worden.

De Diabetespas is ontwikkeld door de Nederlandse Diabetes Federatie, het samenwerkingsverband van artsen, onderzoekers, verpleegkundigen en mensen met diabetes. Met de Diabetespas in de hand kan er gemakkelijker worden overlegd tussen mensen met diabetes en hun behandelaars.

In de Diabetespas is vermeld welke controles elke drie maanden moeten plaatsvinden, en welke eenmaal per jaar. Mensen met diabetes en hun behandelaars bepalen in onderling overleg waarnaar in de behandeling wordt gestreefd (ideaal gewicht, bloedglucosewaarde, bloeddruk e.d.). De waarden die worden gemeten bij de periodieke controles, kunnen met de streefwaarden worden vergeleken. Zo wordt duidelijk of de behandeling succesvol is, of dat bijstelling moet plaatsvinden.
Het is de bedoeling dat mensen met diabetes de Diabetespas steeds bij zich dragen. Zij kunnen dan ook zelf nagaan of alle noodzakelijke controles op het juiste moment worden uitgevoerd. Daarnaast staan er in de Diabetespas belangrijke adressen, gegevens van de gebruikte medicijnen en een doktersverklaring om bij de douane problemen te voorkómen. Ook is er een lijst van gehanteerde begrippen.

De vernieuwde Diabetespas, uitgegeven door de Nederlandse Diabetes Federatie, wordt gratis ter beschikking gesteld door Novo Nordisk Farma. Novo Nordisk zal de Diabetespas op uitgebreide schaal verspreiden bij transmurale diabetesprojecten.

* De Diabetespas is een uitgave van de Nederlandse Diabetes Federatie, postbus 329, 3830 AJ Leusden, telefoon (033) 4341980, fax (033) 4341981, e-mail (diabetesfederatie@tip.nl).

* Wie Diabetespassen wil bestellen, kan contact opnemen met Novo Nordisk Farma, afdeling Informatie & Service, telefoon (0172) 449494, fax (0172) 424709, e-mail i&(s@novo.dk).