Virutele stemhokjes in Baasrode

Plaats: Baasrode
Tel.: 075/47.11.86
Fax:

Na de lancering van de gratis e-mailadressen vorige week, pakt Baasrode.net één week voor de verkiezingen uit met een virtueel stemhokje. Op de speciale verkiezingssite van www.baasrode.net kunnen alle Dendermondenaars hun virtuele stem uitbrengen. Op die manier hoopt baasrode.net al voor de verkiezingen een beeld te hebben van eventuele machtsverschuivingen in de Ros Beiaardstad. De verkiezingssite is te vinden op www.baasrode.net/verkiezingen.

Het aantal verkiezingssites op het net is ontelbaar, maar een site met een virtueel stemhokje voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben de inititiatiefnemers van www.baasrode.net nog niet gevonden.

Het systeem is vrij simpel. Om te stemmen moet u registreren bij www.baasrode.net . Alle geregistreerden krijgen de mogelijkheid om te stemmen. Ze kunnen zowel een lijst- als een kopstem uitbrengen. Net echt dus. Wanneer iemand gestemd heeft, kan hij niet opnieuw stemmen. Iedereen kan dus maar iin keer stemmen. Op die manier blijft eerlijkheid gegarandeerd.

Stemplicht is er niet op het Internet, stemrecht wel. Bovendien is er geen minimumleeftijd. Ook jongeren onder de 18 kunnen dus hun stem uitbrengen.

Uiteraard hoopt www.baasrode.net dat zoveel mogelijk Dendermondenaars gebruik maken van hun virtueel stemhokje. Hoe meer mensen stemmen, hoe representatiever de uitslag op de site zal zijn. De initiatiefnemers dromen er stilletjes van dat zij de verkiezingsuitslag in Dendermonde al kennen op 7 oktober.

Op 8 oktober brengt www.baasrode.net zo snel mogelijk de volledige uitslag van de stembusgang in Dendermonde. Ook voorkeurstemmen zullen vrij snel beschikbaar zijn op de website. Dan zal blijken in hoeverre de virtuele stembusgang representatief was.

Op de verkiezingssite kan u naast het virtuele stemhokje ook terecht voor het laatste nieuws en de lijsten met kandidaten van de verschillende partijen. Bovendien vindt u op de site alle uitslagen van verkiezingen in Dendermonde sinds 1976 (de fusie).

Sinds vorige week kunnen alle Baasrodenaren ook een e-mailadres @baasrode.net aanvragen. Baasrode.net hoopt daarmee de Baasrodenaars op het internet een eigen identiteit te geven. Alle info hierover vindt u terug op www.baasrode.net.