Politiebericht Friesland: aanrijding met letsel

Datum nieuwsfeit: 07-10-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 7-10-2000
Persberichten van 6/10 (13.00 uur) tot 7/10 (13.00 uur)

Appelscha: diefstal caravan
Vanaf een kampeerterrein aan de Oude Willem is in de nacht van donderdag op vrijdag een caravan van het merk Bijerland, type Vitesse gestolen. In de caravan bevonden zich bovendien twee vrijwel nieuwe fietsen. Een 66-jarige inwoner van Leeuwarden deed aangifte.

Heerenveen winkeldiefstal
Een 16-jarige inwoner van Joure is vrijdag om 13.30 uur aangehouden in verband met een diefstal uit een kledingwinkel aan de Dracht. De 28-jarige eigenaar zag de verdachte bij een kledingrek voor de winkel staan en ineens hard weglopen. Hij wist hem echter te achterhalen en droeg hem over aan de politie. De verdachte bleek een suède jack met een waarde van 129 gulden te hebben weggenomen.

Siegerswoude: aanrijding met letsel
Een 15-jarige inwoner van Siegerswoude, die achter op een brommer zat, die werd bestuurd door een 17-jarige plaatsgenoot, is vrijdag om 15.20 uur gewond geraakt bij een aanrijding met aan auto op de Binnenwei. De bromfietser stak plotseling de weg over, waarna een aanrijding volgde met een personenauto, die bestuurd werd door een 24-jarige inwoonster van Bakkeveen. De duopassagier liep een beenbreuk op.

Burgum: onder invloed
Een 56-jarige inwoner van Burgum is vrijdag om 20.20 uur op de Mr. W.M. van Oppendijkweg aangehouden, omdat hij onder invloed een personenauto bestuurde. Op het bureau blies hij 380 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren kreeg.

Leeuwarden: diefstal uit auto
Vrijdag is tussen 7.30 en 17.00 uur ingebroken in een auto die geparkeerd stond aan de Snekertrekweg. Nadat een ruit van de auto werd ingeslagen werd een radio/cd-speler weggenomen. De 27-jarige eigenaar uit Hoogeveen deed aangifte.

Hallum: bedreiging met alarmpistool
Een 50-jarige inwoner van Hallum heeft vrijdag omstreeks 20.00 uur een groepje jongeren met een alarmpistool bedreigd. Aanvankelijk kreeg de politie een melding dat er geschoten zou worden. Toen men ter plaatse kwam bleek een groepje jeugd door een man met een vuurwapen bedreigd te zijn. Hij had het wapen op hen gericht en vervolgens in de lucht en richting grond geschoten. Op aanwijzing van de jongeren gingen agenten een woning binnen waar de man naar zou zijn gegaan. Daar troffen ze de 50-jarige man aan, die in het bezit was van een alarmpistool. Het wapen werd in beslag genomen. Tegen de man zal proces-verbaal worden opgemaakt.

Drachten: aanhouding na mishandeling stadswacht Een 17-jarige inwoner van Bakkeveen is vrijdag om 21.30 uur aangehouden, nadat hij op de kermis aan de Gauke Boelenstraat een SVS-medewerker had mishandeld. De stadswacht kwam samen met een collega tussenbeide bij een vechtpartij. De verdachte had daarop de stadswacht in zijn gezicht geslagen en in de maagstreek geschopt. Hij werd door de twee stadswachten aangehouden en aan de politie overgedragen. De verdachte werd op het politiebureau ingesloten.

Boornzwaag: auto over de kop in sloot
Een 19-jarige inwoner van Joure is vrijdag omstreeks 15.40 uur op de Aldewei met zijn auto over de kop geslagen en in een naast de weg gelegen sloot beland. De man kwam met de rechter wielen in de berm terecht, probeerde te corrigeren, maar verloor de macht over het stuur, waarna de auto over de kop sloeg en ondersteboven in de sloot terecht kwam. De bestuurder wist via de kapotte achterruit de auto te verlaten. Hij liep daarbij enkele lichte snijwonden aan zijn hand op, die door een toevallig passerende arts ter plaatse konden worden behandeld. De auto was total loss.

Buitenpost: fietser met mes gestoken
Een 29-jarige Irakese bewoner van het AZC te Kollum is vrijdag omstreeks 22.10 uur op de Jeltingalaan door een nog onbekende bromfietser met een mes gestoken. De man fietste vanaf het station richting Kollum, toen er ineens een bromfietser met passagier achter hem opdook. Hij voelde dat hij van achter in zijn schouder met een mes werd gestoken. Hij kwam ten val, probeerde het mes nog afhandig te maken, maar liep daarbij een snijwond aan zijn hand op. De bromfietser en zijn passagier reden daarop weg. De man werd voor behandeling per ambulance naar het MCL gebracht, waar zijn verwondingen mee bleken te vallen en hij in de loop van de avond weer huiswaarts kon. De politie heeft de omgeving nog afgezocht naar de bromfiets, maar niets meer aangetroffen. Er is slechts een summier signalement bekend: zwarte bromfiets, bestuurder en passagier droegen zwarte kleding en hadden donkere helmen op.

Menaldum: onder invloed
Een 41-jarige inwoner van Menaldum is zaterdag om 00.35 uur op de Dyksterbuorren aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 395 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren kreeg.

Blesse: eenzijdig ongeval onder invloed
Een 33-jarige inwoner van Heerenveen is zaterdag om 00.15 uur aangehouden, nadat hij onder invloed met zijn auto op de Steenwijkerweg tegen een boom was gebotst. Op het bureau blies hij 735 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en hem werd een rijverbod voor 9 uren opgelegd.

Harlingen: bromfietser onder invloed
Een 30-jarige inwoner van Harlingen is zaterdag om 03.50 uur aangehouden, omdat hij onder invloed een bromfiets bestuurde. De man veroorzaakte op de Spoorstraat bijna een frontale aanrijding met een hem tegemoetkomende politieauto, waarna hij na een korte achtervolging staande kon worden gehouden. Op het bureau blies hij 685 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod voor 8 uren.

Tjalleberd: auto tegen boom
Een 38-jarige inwoner van Heerenveen is zaterdag om ca, 04.00 uur gewond geraakt, toen hij op de Pastoriesingel met zijn auto tegen een boom botste. Hij werd per ambulance naar het ziekenhuis in Heerenveen gebracht in verband met mogelijk gebroken ribben. Omdat vermoed werd dat hij gedronken had werd hem in het ziekenhuis een bloedproef afgenomen.

Drachten: brandstichting afvalcontainers
In de Drait zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag diverse afvalcontainers in brand gestoken. Op de Hunze werden twee grijze rolcontainers brandend aangetroffen, op de Dollard eveneens twee en in het winkelcentrum werden ook twee rolcontainers in brand gestoken. De brandjes werden door ter plaatse gekomen politieagenten geblust.

Drachten: aanhouding na benzinediefstal
Een 36-jarige inwoner van Heerenveen is zaterdag om 05.55 uur aangehouden op verdenking van diefstal van benzine uit auto`s die geparkeerd stonden bij een hotel op de Zonnedauw. Surveillerende agenten zagen dat van drie auto`s de benzineklepjes openstonden en stelden een onderzoek in. Vlakbij de genoemde auto`s troffen ze de verdachte in zijn auto aan. In de sterk naar benzine ruikende auto werd onder meer een gieter en een tuinslang aangetroffen, waarna de Heerenvener werd aangehouden en naar het politiebureau werd overgebracht.

Leeuwarden: inbraak kantoorpand
In een kantoorpand aan de Schrans is in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken. Door een deur aan de achterzijde te forceren wist men zich toegang te verschaffen, waarna drie LCD-beeldschermen werden ontvreemd. Een 26-jarige inwoonster van Leeuwarden deed aangifte.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272