Manifestatie tegen komst transportcentrum Over-Betuwe

p/a Daalseweg 30, 6521 GM Nijmegen
www.milieudefensie.nl/groepen/nijmegen

persbericht

Speerpunt tijdens landelijke actiedag voor behoud open ruimte op zondag 8 oktober

Manifestatie tegen grootschalig transportcentrum in Over-Betuwe

Met een spectaculaire act start op zondag 8 oktober om 14.00 's middags op de Waaldijk bij Slijk-Ewijk een afwisselende manifestatie tegen de komst van het Multimodaal Transportcentrum (MTC) in de Over-Betuwe. Deze manifestatie is het belangrijkste onderdeel van de landelijke actiedag van Vereniging Milieudefensie voor het behoud van het groene landschap.

Het landschap ten noorden van de Waal bij Nijmegen is nog relatief groen en ruim. Tussen de dorpen Valburg, Elst, Oosterhout (Gld.) en Slijk-Ewijk ligt een groot open gebied. Dit landschap wordt bedreigd door de komst van het Multimodaal Transportcentrum (MTC), een enorm bedrijventerrein met extra veel vervoersmogelijkheden. Een nieuwe containerhaven bij Slijk-Ewijk, verbindingen met A15 en Betuwelijn, het doortrekken van de A73 en het aanleggen van de Zuidtak hangen samen met dit MTC. In totaal wil men hier voor het MTC meer dan 500 hectare groen landschap bebouwen. Natuurrijke uiterwaarden, boomgaarden en velden moeten wijken voor asfalt en beton. De recreatieve route over de Waaldijk verdwijnt en tientallen monumentale boerderijen en woningen worden met sloop bedreigd. De toename van transport en overslag leidt voor de omliggende dorpen tot lawaai, vervuiling en risico's.

GROENE GRENS
Meerdere organisaties zetten zich in voor het behoud van landschap en leefmilieu in de Over-Betuwe. Werkgroep De Groene Long uit Oosterhout, de Stichting voor behoud van een open Betuwe uit Slijk-Ewijk en Vereniging Milieudefensie werken daarbij samen. In het hele land wordt op zondag 8 oktober gepleit voor het trekken van een 'groene grens' tegen de oprukkende bebouwing. Milieudefensie zal die dag het MTC presenteren als landelijk speerpunt voor de komende jaren.

Op de foto met het bedreigde landschap
De manifestatie op zondag 8 oktober begint om 14.00 uur op de Waaldijk bij Slijk-Ewijk met een spectaculaire act. Vervolgens zijn er korte toespraken en muziek. Hapjes en drankjes zijn verkrijgbaar. Om 15.00 uur start een debat in een grote tent bij de dijk. Directeur Wijnand Duyvendak van Milieudefensie en bestuurslid Bert Statema van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen gaan dan in discussie met lokale politici. Speciaal voor kinderen is er de hele middag een afwisselend programma, waaronder een levensgroot ganzenbordspel. Verder kan iedereen zondagmiddag gratis op de foto, samen met de bedreigde omgeving. Niet alleen krijgt iedere bezoeker een exemplaar van zijn/haar foto, afdrukken ervan zullen óók aan de Tweede Kamer worden aangeboden als de Vijfde Nota Ruimtelijk Ordening in het parlement wordt behandeld. Vanuit de omliggende plaatsen vertrekken zondagmiddag fietstochten naar de manifestatie bij Slijk-Ewijk. In Nijmegen start de fietstocht om 13.00 uur bij Museum Valkhof (Kelfkensbos), om 13.15 uur kan worden aangesloten bij Café Waalzicht in Lent. In Elst wordt vertrokken om 13.15 uur bij de Grote Kerk en in Valburg bij de molen om 13.30 uur. De fietstocht in Oosterhout begint om 13.30 uur bij het dorpshuis. Tijdens de fietstochten wordt onderweg uitleg gegeven over natuur en cultuurhistorie van het bedreigde gebied.

Meer informatie via internet: www.milieudefensie.nl/groepen/nijmegen en www.milieudefensie.nl

Contactpersonen: Pieter Jansen (024 3882309/3237544) en Jan Coopmans (0481 481754)