Datum nieuwsfeit: 09-10-2000
Sligro

Veghel/Geldermalsen, 9 oktober 2000

Samenwerking Grobak en Sligro

Sligro Beheer N.V., gevestigd te Veghel en Grobak Holding B.V., gevestigd te Geldermalsen, maken bekend dat zij een samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten, gericht op versterking van beider bedrijfsactiviteiten.
Grobak Holding B.V. is houder van de aandelen van een aantal onlangs gefuseerde bakkerijgrondstoffengrossiers, te weten Brobanka te Zevenaar, Sars te Waalwijk, Küppers te Venlo, Roex te Heerlen en Bouman te Geldermalsen. Deze grossiers werkten al samen in de in- en verkooporganisatie Baktotaal, waarvan naast bovengenoemde vijf grossiers nog vier grossiers lid zijn.Deze grossiers hebben als belangrijkste activiteit de levering van bakkerijgrondstoffen en halffabrikaten aan de bakkerijsector en het levensmiddelenkanaal en ijsgrondstoffen aan professionele ijsbereiders. Grobak heeft 170 medewerkers in dienst en de omzet bedraagt Eur 85 miljoen (fl. 190 miljoen) op jaarbasis.
Sligro is een beursgenoteerde en nationaal opererende totaalgroothandel voor alle foodprofessionals. Met een totaalpakket van ruim 50.000 food- en aan food gerelateerde non foodartikelen, richt Sligro zich op alle markten richting "de etende mens". Over 1999 heeft Sligro een omzet gerealiseerd van Eur 734 miljoen (fl. 1.617 miljoen) met een nettowinst van Eur 17,5 miljoen (fl. 38,6 miljoen).Het aantal personeelsleden op fulltime basis bedroeg 1.680. Door middel van deze samenwerking beogen partijen hun positie naar zowel hun afzonderlijke als overlappende afzetkanalen als de ten dele gelijke inkoopmarkt te versterken. Grobak kan in de toekomst gebruik maken van het zeer brede Sligro-assortiment (o.a. horeca-artikelen en zoetwaren), terwijl Sligro voor een deel van haar assortiment gebruik kan maken van het zeer diepe Grobak-assortiment (o.a. bake off- en patisserieartikelen). Onderzocht zal worden in hoeverre de gezamenlijke distributie richting de bakkerijsector verder geoptimaliseerd kan worden.
In samenhang met de samenwerking verkrijgt Sligro door uitgifte van nieuwe aandelen een belang van ruim 27% in Grobak Holding B.V.

Voor nadere informatie,
Sligro Beheer N.V.
A.J.L. Slippens / H.L. van Rozendaal Tel. 0413-343500

Grobak Holding B.V.