Siemens presenteert software systeem Clarif-i op vakbeurs

Datum nieuwsfeit: 09-10-2000
Siemens Nederland N.V.

IPE 1000.118 nl

Den Haag, maandag 9 oktober 2000

Vakbeurs Het Instrument, hal 12, standnr. B 2 - Siemens presenteert Clarif-i tussen de ERP-systemen en het process control system Simatic PCS 7

Siemens presenteert op de vakbeurs Het Instrument onder meer het softwaresysteem Clarif-i. Dit systeem wordt toegepast om onder meer het process control system Simatic PCS 7 toe te passen als een naadloze overgang tussen SAP R/3 als ERP-system en de uitvoering van het bedrijfsproces op de werkvloer. Met Simatic PCS 7 in combinatie Clarif-i heeft de gebruiker een krachtig instrument tot zijn beschikking om de productiviteit van een bestaand bedrijfsproces in de procesindustrie nog verder te verhogen.

De integratie van Clarif-i in de koppeling tussen Simatic PCS 7 en ERP-systemen is gebaseerd op een procesmodel van het productiebedrijf van de gebruiker. De integratie verloopt in vier stappen. De eerste stap betreft het ontwikkelen van het businessmodel. Hierin wordt vastgelegd hoe een bedrijf functioneert aan de hand van een flowschema met daarin businessregels en gebeurtenissen ofwel events. Clarif-i laat de gebruiker vrij in de ontwikkeling van het businessmodel zodat het MES exact aansluit op de behoefte van de gebruiker. De tweede stap is het definiëren van de class layer. Doel van deze stap is het definiëren van de business-objecten in de SQL-database van het MES en de relaties daartussen, bijvoorbeeld een product dat de onderneming produceert en de daarvoor relevante parameters. Daarna wordt de system layer ontworpen waarin wordt vastgelegd hoe de activiteiten het businessmodel ondersteunen. De vierde stap is de execution layer waarin het verloop van de eigenlijke MES-programma's worden vastgelegd. Als alle stappen zijn doorlopen kan met één druk op de knop een werkend MES worden gegenereerd, bestaande uit een SQL-database, de computercode en als human machine interface webpagina's, die via Internet of Intranet kunnen worden verspreid.

De modellering van alle niveaus in Clarif-i gebeurt grafisch en langs intuïtieve weg. Om de applicatie te realiseren hoeft men niets te coderen of te programmeren. De grafische omgeving maakt volledig gebruik van bestaande Microsoft-standaards. Men kan elementen voor de opbouw van het model invullen door middel van 'drag and drop'. Alle verbindingen worden met de muis gemaakt. Het overzicht van het hele systeem wordt verkregen uit de boomstructuur van het model.

Clarif-i is een open systeem gebaseerd op de technologie van Microsoft. De toepassing, die wordt gegenereerd, bestaat uit componenten voor de zogeheten Transaction Server van Microsoft. De koppeling met externe applicaties vindt plaats via DCOM-interfaces. De gebruiker kan eenvoudig eigen componenten integreren en eigen bibliotheken toevoegen over procesmodellen en bedrijfsobjecten. Hierin is een volledige openheid verkregen. Tevens is hiermee het optimale gebruik verzekerd bij verschillende projecten.

Clarif-i is Engeland al op diverse plaatsen met veel succes in gebruik. Deze toepassingen hebben bewezen te resulteren in een optimale integratie van de oplossing. Dit kom onder meer omdat de integratiebehoefte wordt verkregen vanuit doelstellingen op de werkvloer in plaats vanuit opgelegde IT-mogelijkheden. Bij de ontwikkeling krijgt men een aaneensluitende documentatie en visualisatie van het opbouwen van Clarif-i. Gerealiseerde oplossingen zijn eenvoudig te onderhouden dankzij de rechtstreekse koppeling met het bedrijfsproces. Wijzigingen zijn eenvoudig aan te brengen door het onderliggende model aan te passen.

Clarif-i functioneert onder Windows 95/98/NT op gangbare servers met recente processoren en met voldoende vrije schijfruimte, waarbij voor de applicatie van enkele in de handel leverbare softwaresystemen van Microsoft gebruik wordt gemaakt.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325, e-mail: (bernard.bos@siemens.nl)