Ochtendflits Amsterdam Exchanges

Datum nieuwsfeit: 09-10-2000
Amsterdam Exchanges

09 Oct 2000 Ochtendflits

De Amerikaanse beurzen waren vrijdag in mineur. Werkloosheidscijfers gaven aan dat de economie nog steeds op volle toeren draait, en de angst voor inflatie en renteverhogingen stak onmiddellijk de kop weer op. De schrik werd versterkt door de al geruime tijd heersende angst voor tegenvallende derde-kwartaalcijfers, waardoor met name de hooggewaardeerde technologie-, telecom-, en internetfondsen het moesten ontgelden. De Dow Jones-index daalde 1,2%, de Nasdaq 3,2%.

In Amsterdam wordt de sombere stemming overgenomen. De AEX opent lager, en de koersen brokkelen vervolgens af. Om 9.50 uur is er een verlies van een procent.

De Amsterdam Midkap-index opende ook lager, maar noteert om 9.50 uur 2,9% hoger. Dit is te danken aan de koerssprong van 54% die verzekeringsbedrijf ASR maakt, na een overnamebod van Fortis.

De overige Europese beurzen staan evenals de AEX-index lager. Om 9.50 uur noteert Londen -0,6%, Frankfurt -0,9%, Brussel -1,0% en Parijs
-1,1%.

Indices Amsterdam (openingskoers):

AEX-index: 662.5 (slot vrijdag 665.1)

Amsterdam Midkap-index: 663.4 (slot vrijdag 665.9)

FTSE EuroStars-index: 4036 (slot vrijdag 4079)

Belangrijke stijgers (9.45 uur):

ASR Verzekeringen 100,80 (+ 55,1%)

Hunter Douglas 33,00 (+ 3,1%)

TNT Postgroep 26,59 (+ 1,4%)

Wolters Kluwer 24,66 (+ 3,0%)

Belangrijke dalers: