Wakker Dier start e-mail actie tegen varkensflat

Datum nieuwsfeit: 10-10-2000

STICHTING WAKKER DIER

WAKKER DIER START E-MAIL ACTIE TEGEN VARKENSFLAT

E-MAIL ACTIE TEGEN VARKENSFLAT

Amsterdam, 10 oktober 2000; Stichting Wakker Dier start vandaag een e-mail actie tegen het plan van minister Brinkhorst om een varkensflat in de haven van Rotterdam te bouwen. De flat van 1000 bij 400 meter, in 6 verdiepingen zou maar liefst 300.000 varkens en 1,2 miljoen kippen moeten gaan huisvesten. Wakker Dier is fel tegenstander van het idee om varkens en kippen in productieflats te gaan houden. Het gaat om dieren met natuurlijke behoeften, stress- en pijnervaringen. Het plan betekent een verdere intensivering van de bio-industrie. De gevolgen zullen zijn dat dieren in zeer steriele ruimten dicht op elkaar zullen worden gehouden. Gevaar voor dierziekten, ontbreken van individuele aandacht en verder mechaniseren van de productie zullen het gevolg zijn.
Varkens en kippen horen juist stro te krijgen en een vrije uitloop naar buiten om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen zoals scharrelen en wroeten, vindt Wakker Dier. Dit is op biologische boerderijen wel mogelijk. Indien de minister het plan doorzet zal Wakker Dier overgaan tot andere protestacties.

Via de site van Wakker Dier is het mogelijk nu een protest e-mail aan de minister te sturen. Het internetadres is www.wakkerdier.nl of www.bioindustrie.nl.

Een eerdere e-mail protestactie van Wakker Dier tegen het promoten van Nederlandse legbatterij systemen in China heeft succes gehad. De minister gaf onlangs aan de subsidie voor dat project te willen stoppen. Op de vernieuwde internet site is tevens een discussie platform ingericht waar bezoekers worden opgeroepen mee te denken over te voeren acties tegen de bio-industrie.

De internet-site wordt gesponsord door de
dierenbeschermingsorganisatie Sophia-Vereeniging en het internetbedrijf Apenstaartje te Amsterdam.

-einde persbericht -

STICHTING WAKKER DIER