Lexus RX300 als nieuwe defintie voor Lexus

Datum nieuwsfeit: 10-10-2000
AutoRai

Lexus RX300 een nieuwe defintie voor Lexus 10-10-00 13:30:00. De Lexus RX300 markeert een nieuwe stap voor het merk Lexus in Europa. De auto staat voor een nieuw product binnen de Lexus-range en voor een nieuwe definitie van een sports utility vehicle. Het unieke design van de RX300 biedt een rijcomfort en prestaties op de weg die op hetzelfde niveau liggen als die van de bestaande Lexus-modellen. De RX300 is bedoeld om in te spelen op de veranderende behoeften van kopers in de hogere marktsegmenten. Een belangrijke factor voor het succes van de RX300 is dat de auto geschikt is voor het rijden in het terrein, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties op de weg, hetgeen bij veel vierwielaangedreven voertuigen wel het geval is. Aangedreven door een 3,0 liter V6-motor met VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent) voor een hoger rendement en uitstekende souplesse, is de RX300 voorzien van een zelfdragende carrosserie. De zelfdragende carrosserie wordt gecombineerd met onafhankelijke wielophanging rondom, waardoor het rijgedrag, de handelbaarheid, de responsiviteit en het rijcomfort van grote klasse getuigen.

De Lexus RX300 voor Europa verschilt van zijn Amerikaanse naamgenoot, aangezien de aandrijving en het onderstel geheel zijn afgestemd op de rijomstandigheden in Europa. Voorbeelden van deze aanpassing zijn de stuurinrichting en de wielophanging, die beide zorgen voor meer feedback en respons, en zaken die de veiligheid betreffen als elektronische remkrachtverdeling en het Brake Assist-systeem. De RX300 is ontworpen om de Lexus-klanten het beste van twee werelden te bieden. De auto combineert de stijl, veelzijdigheid, hoge zitpositie en het doorzettingsvermogen van een traditionele vierwielaangedreven auto met de goede prestaties op de weg en het raffinement, dat de autos van Lexus eigen is. De RX300 heeft in de VS, waar de auto in 1998 geïntroduceerd werd, zijn plaats in de markt gevonden. Het is daar de best verkopende Lexus, met een verkoopaantal van meer dan 70.000 exemplaren in 1999 en een naar verwachting aanzienlijk hoger aantal in 2000. De Lexus RX300 is een zeer belangrijk, nieuw model voor Lexus in Europa. Dit model zorgt voor een nieuwe definitie van de markt, zowel in termen van Lexus-klanten als voor wat betreft het SUV-segment, volgens John Howett, Vice President Lexus Europe. De RX300 is een nieuw product, een opvallende verschijning en een versterking van de uitstraling van het merk, aldus Howett.

De RX300 is meer dan een 4x4. Dankzij de zelfdragende carrosserie en de daarmee samenhangende uitstekende prestaties op de verharde weg, doen de rijkwaliteiten en het raffinement niet onder voor die van de andere modellen van Lexus. De auto voegt iets nieuws toe voor klanten die nu al in een Lexus rijden en voor klanten die op dit moment nog in een ander merk rijden.

Motor en aandrijflijn garanderen Lexus-raffinement De Lexus RX300 wordt aangedreven door de 1MZ-FE motor: een 3,0 liter, geheel aluminium V6 met bovenliggende nokkenassen en VVT-i (Variabele Valve Timing-intelligent) waarmee de motor een fraaie combinatie biedt van prestaties, rendement en een laag brandstofverbruik. De Lexus VVT-i-motor zorgt voor een optimale klepoverlap in het gehele toerengebied, waardoor het traditionele probleem van een laag koppel bij lage toerentallen en een hoog vermogen bij hoge toerentallen tot het verleden behoort. Het resultaat is een in deze klasse toonaangevend vermogen van 148 kW/201 pk bij 5.600 min-1 en een koppel van 283 Nm bij 4.400 min-1. 80% Van het maximum koppel wordt geleverd vanaf 1.600 min-1, waardoor de motor zeer veel trekkracht levert en uitstekend presteert bij het wegrijden vanuit stilstand. De souplesse en het raffinement van de V6 worden verder vergroot door de unieke, niet eerder toegepaste, volledig actieve motorophanging, die rechtstreeks reageert op iedere verbrandingsslag van de motor. Een solenoid-gestuurd membraan creëert pulsen die even groot maar tegengesteld gericht zijn, waardoor trillingen worden gecompenseerd. De motor is verder voorzien van ACIS (Acoustic Control Induction System) dat de lengte van de inlaatkanalen afstemt op het motortoerental en de openingshoek van de smoorklep, waardoor de prestaties in het gehele toerengebied verbeteren. De Lexus RX300 is voorzien van een elektronisch geregelde automatische transmissie met 4 versnellingen (U140F), die is afgestemd op het geavanceerde vierwielaandrijvingssysteem, dat voorzien is van een middendifferentieel met visco-koppeling. Dit middendifferentieel hoeft bij het rijden op een gladde ondergrond niet apart door de bestuurder geactiveerd te worden en geeft de aandrijfkracht automatisch door aan de wielen met de meeste tractie. Verder grijpt het VSC (Vehicle Stability Control) direct in zodra één van de wielen dreigt te gaan slippen. Dankzij deze voorzieningen en de vermogenskarakteristieken van de motor is de RX300 tot optimale prestaties in het terrein in staat zonder dat daarvoor hoeft te worden teruggegrepen op een tussenbak voor een lage gearing en differenteelsperren met de daarbij behorende consequenties voor wat betreft kosten, gewicht en onderhoud. Dit alles draagt bij aan de uitstekende vermogens/gewichtsverhouding van de RX300, die de auto op de weg tot prestaties brengt die niet onderdoen voor die van menig sportieve sedan; zo duurt de acceleratie van 0 tot 100 km/h slechts 9,2 s.

Geavanceerde aandrijflijn en wielophanging Speciaal ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de klant die al gewend is aan de mate van raffinement en comfort die de Lexus-sedans bieden, garanderen de aandrijflijn en de wielophanging van de RX300 een veel beter rijgedrag en veel meer comfort dan de traditionele SUV. Passend bij de rechtuitstabiliteit van de RX300, zijn het rijgedrag, de handelbaarheid en de prestaties in de bocht. Hoewel de RX300 de afmetingen en de uitstraling van een compacte SUV heeft, is de auto gebouwd op een platform dat deel uitmaakt van de zelfdragende carrosserie, net als bij een personenauto, en wordt er geen laddervormig frame met losse carrosserie toegepast, zoals nog wel het geval is bij veel andere off-road-voertuigen. In combinatie met de volledig onafhankelijke MacPherson-wielophanging, de bekrachtigde tandheugelstuurinrichting en de schijfremmen rondom (met ABS) zorgt dit ervoor dat wendbaarheid en stabiliteit op een vergelijkbaar niveau liggen als bij een luxueuze personenauto.

Stabiliteit, respons en handelbaarheid, verfijnd in Europa Om de toonaangevende prestaties verder te verbeteren, is de RX300 uitgebreid onder handen genomen om hem optimaal af te stemmen op de Europese rijstijl en rijomstandigheden. Al vóór de introductie in de VS werd het Toyota Motor Europe Technical Centre in Brussel nauw betrokken bij het optimaal afstemmen van de nieuwe auto op de Europese rijomstandigheden. Rijden in Europa betekent rijden met hogere snelheden, sneller accelereren en later remmen dan in Japan of de VS. We hadden als doel autos te ontwikkelen die onder dergelijke omstandigheden beter zouden reageren, aldus Jos de Boes, General Manager Vehicle Engineering in Brussel. Het basisontwerp van de RX300 was vanaf het begin uitstekend en de eerste prototypes reageerden zeer goed op de wijzigingen, vertelt De Boes. We hebben nieuwe veren, schokdempers en stabilisatorstangen ontwikkeld die beter aansluiten bij de Europese rijstijl en we hebben de stuurinrichting gemodificeerd om de mate van bekrachtiging, de feedback en de respons beter aan te laten sluiten bij de eisen die in Europa aan deze zaken gesteld worden. We zijn ervan overtuigd dat de RX300 zich op dynamisch gebied bovenin het segment bevindt. We hebben tevens extra aandacht besteed aan de afstemming van het remsysteem, om een optimale stabiliteit bij het remmen vanaf hoge snelheden te kunnen garanderen; zeer belangrijk bij een dergelijke auto met een grote en hoge carrosserie. Het ging hierbij niet alleen om het aanpassen van remschijven en remblokken, we hebben ook een ander type rembekrachtiger gemonteerd die meer gevoel in het rempedaal geeft en een beter gevoel bij het afremmen vanaf hoge snelheden. De Lexus RX300 is verder uitgerust met een gewijzigd NVH-pakket (Noice, Vibration en Harsness) dat is toegesneden op de hogere kruissnelheden in Europa van 120/130 km/h, daar waar deze in de VS en in Japan veelal op 100 km/h liggen. De afdichting van de portieren, om het windgeruis op hogere snelheden te reduceren, is slechts één van de zaken waar we extra aandacht aan hebben besteed, aldus technicus De Boes. We hebben tevens hard gewerkt om de weggeluiden die normaliter geproduceerd worden door de grote banden en velgen, bij hoge snelheden tot een minimum te beperken. Het is zeker dat we op dat gebied verder zijn dan elke concurrent en we kunnen zelfs stellen dat we voldoen aan de hoge Lexus-normen. Enkele van de door ons ontwikkelde modificaties worden nu overigens ook toegepast op de RX300 voor de Amerikaanse markt.

Actieve en passieve veiligheid
Een verdere verbetering voor wat betreft de rijdynamische eigenschappen vormt de toepassing van een elektronische antidoorslipregeling (TRC), een multikanaals antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBD), een Brake Assist-systeem en een voertuigstabiliteitsregeling (VSC). Waar de primaire taak van de antidoorslipregeling en het ABS ligt bij het behouden van de stabiliteit tijdens accelereren en remmen, ligt die van het innovatieve VSC-systeem bij het behouden van de stabiliteit in bochten. Dit VSC-systeem controleert het gedrag van de auto in bochten en zorgt ervoor dat de stabiliteit behouden blijft door met behulp van de sensoren van het ABS en het TRC onderstuur en overstuur te corrigeren voordat dit daadwerkelijk optreedt en de wielen indien nodig gericht iets af te remmen. Verdere opvallende verbeteringen op het gebied van veiligheid zijn de toepassing van EBD, dat middels de wielsensoren van het ABS de remkracht optimaal verdeelt over de voor- en achterwielen, en Brake Assist, dat het snel intrappen van het rempedaal interpreteert als een noodstop en vervolgens, in combinatie met het ABS, zorgt voor een optimale remvertraging. Hiermee wordt voorkomen dat bestuurders, vooral zij die nog niet vaak met een noodstop geconfronteerd zijn, in noodsituaties niet voldoende hard op het rempedaal trappen, een regelmatig voorkomend verschijnsel. Een belangrijk kenmerk van het Brake Assist-systeem is dat de timing en de mate van assistentie zo zijn geregeld dat de bestuurder niets ongewoons aan het remsysteem merkt. Als de bestuurder het rempedaal iets laat opkomen, vermindert het systeem de mate van assistentie. Naast de actieve veiligheid die het resultaat is van de in deze klasse toonaangevende dynamische respons, biedt de Lexus RX300 een passieve veiligheid die op een vergelijkbaar hoog niveau ligt. Het stijve monocoque passagierscompartiment en de progressief absorberende kreukelzones bieden de inzittenden een hoge mate van bescherming, waarbij de veiligheid nog verder wordt vergroot door de constructie van de bekledingsmaterialen van stijlen en dak, die hoofdletsel tot een minimum moeten beperken en door de toepassing van twee airbags vóór en zij-airbags, in combinatie met gordelspanners met spankrachtbegrenzers vóór.

Styling exterieur
De RX300 onderscheidt zich door zijn futuristische carrosseriestyling, die zowel luxe als kracht uitstraalt. De vorm van de carrosserie is de perfecte balans tussen een luxe personenauto en een SUV. Eén van de kenmerken van de styling is dat de auto noch een overmatig robuuste noch een te softe uitstraling heeft. Vandaar dat de auto zowel mannelijke als vrouwelijke kopers zal aanspreken. De RX300 heeft een hoge zitpositie die een gevoel van veiligheid geeft, zonder dat de stoelen door een te hoge plaatsing moeilijk bereikbaar zijn. Het design van de voor- en achterzijde combineert een volumineuze vorm, die niet onderdoet voor een traditionele off-road, met een stijlvol, sportief en kwalitatief hoogwaardig uiterlijk. De kenmerkende Lexus-grille en de in de carrosserie geïntegreerde halogeen koplampen maken de familieverwantschap duidelijk. De achterlichtunits zijn voorzien van de voor Lexus zo kenmerkende ronde elementen met een inwendige, verchroomde constructie waarin de styling van de andere leden van de Lexus-familie duidelijk herkenbaar is. Het ultraviolet-werende glas van de RX300 straalt dynamiek uit en is praktisch tegelijk. Het voorkomt te hoog oplopende temperaturen in het interieur.

Comfort en gemak in het interieur
Het interieur van de RX300 is ontworpen met het oog op praktische bruikbaarheid en veelzijdigheid, in een stijl waarvan we kunnen verwachten dat deze de trend zet voor de volgende generatie SUVs. Het is welhaast overbodig te zeggen dat het interieur op het gebied van luxe, uitrusting en innovatie voldoet aan hoge normen, Lexus eigen. Het dashboarddesign is een klassiek voorbeeld van hoe goed functionaliteit en stijl met elkaar samen kunnen gaan. De toepassing van een elektronisch geregelde automatische transmissie maakte het mogelijk de selectiehendel in het middelste deel van het dashboard te plaatsen, waardoor de vloerruimte tussen de stoelen vrij blijft voor het opbergen van kleine pakketjes, handtassen en voor een betere toegankelijkheid van de middenconsole, die overigens voorzien is van lades waarin plaats is voor CDs, cassettebandjes, een mobiele telefoon en dergelijke en waarin tevens uitschuifbare en verstelbare bekerhouders zijn ondergebracht. Boven de selectiehendel bevinden zich de bedieningsorganen voor het met zes luidsprekers uitgeruste topkwaliteit audiosysteem, dat compleet is met een 6 CD-wisselaar in het dashboardkastje. Bovenop de middenconsole bevindt zich het LCD-scherm met een beelddiagonaal van 14,7 cm waarop de functies van het audiosysteem, de verwarming, de climate control en de boordcomputer worden weergegeven. Hetzelfde scherm dient ook als display voor het als optie leverbare navigatiesysteem met stembegeleiding. Het systeem maakt gebruik van DVD-technologie, waardoor er meer data kunnen worden opgeslagen (13 keer meer) en er sneller berekeningen kunnen worden uitgevoerd dan bij een conventioneel systeem met CDs. Voor de bestuurder zijn in een geïntegreerd, gemakkelijk afleesbaar optitron-display de snelheidsmeter, de toerenteller, de brandstofmeter, de koelvloeistoftemperatuurmeter, de dagteller en de waarschuwingslampjes ondergebracht. De Lexus-luxe gaat verder met de elektrisch achtvoudig verstelbare voorstoelen, die voorzien zijn van neerklapbare armleuningen en een karakteristiek stiksel op de leren bekleding (standaard op Executive). De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en is in een verhouding van 60:40 neerklapbaar. Bovendien kan de achterbank over een afstand van 12 cm worden verschoven, waardoor er gekozen kan worden tussen meer beenruimte of meer bagageruimte, al naar gelang de behoefte. Gecombineerd met de ruimte en praktische bruikbaarheid is de voor Lexus gebruikelijke aandacht voor design en detail. Onder de met tapijt beklede kap voor het reservewiel bevinden zich twee opbergvakken en in het zijpaneel is een derde opbergvak aangebracht. De bagageruimte is volledig bekleed met tapijt voor een gevoel van luxe en om aan de Lexus-eisen op het gebied van geluiddemping te voldoen. Met al zijn innovaties voldoet de RX300 aan alle Lexus-waarden op het gebied van raffinement, comfort en kwaliteit. Maar tegelijkertijd vormt de auto een reëel alternatief voor de traditionele SUVs en luxueuze sedans.