Buhrmann investeert in nieuwe e-business strategie

Datum nieuwsfeit: 10-10-2000
Bron: Buhrmann

Datum 10 oktober 2000
Nummer 024

* BUHRMANN INVESTEERT IN NIEUWE eBUSINESS STRATEGIE OM OMZETGROEI TE VERSNELLEN
* VERWACHTING GROEI WINST PER AANDEEL VAN 15 PROCENT PER JAAR (NA AMORTISATIE VAN GOODWILL) BLIJFT GEHANDHAAFD

Buhrmann versterkt haar leidinggevende positie op het gebied van eBusiness door in de komende drie jaar 100 miljoen euro te investeren in een tweede generatie eCommerce systemen. Deze moeten bijdragen tot een toename van de autonome groei en een vermindering van de orderverwerkingskosten van Buhrmann en haar klanten. Met deze investering in technologie speelt Buhrmann in op de voortdurende trend van globalisering, snelle consolidatie van de markt en verlaging van inkoopkosten voor de klant.

De uitgaven worden volledig gefinancierd uit Buhrmanns eigen middelen en dragen bij aan de winst vanaf 2003. De investering heeft geen effect op de eerder uitgesproken verwachting van Buhrmann dat de winst per aandeel (na amortisatie van goodwill) in de jaren 2000-2002 met gemiddeld 15 procent zal stijgen.

Buhrmanns Divisie Office Products Noord-Amerika (50 procent van de omzet) zal het voortouw nemen en deze tweede generatie eCommerce systemen ontwikkelen. Na deze ontwikkeling en implementatie daarvan in de Verenigde Staten zullen de systemen ook worden ingevoerd in Buhrmanns Office Products bedrijven in Europa.

Circa 12 procent van de omzet van de Divisie Office Products Noord-Amerika wordt via het Internet gerealiseerd met het door Corporate Express ontwikkelde succesvolle Internet bestelsysteem E-Way. Buhrmann verwacht dat binnen 3 jaar meer dan

20 procent van de totale groepsomzet via het Internet wordt gerealiseerd. Momenteel is dit 7 procent (650 miljoen euro).

Buhrmann richt zich op vier kernstrategieën voor eBusiness

Hoge prioriteit wordt gegeven aan de ontwikkeling van een tweede generatie Internet bestelsysteem voor kantoorproducten. Dit systeem zal ook worden geïntroduceerd binnen de Europese Office Products Divisie waar het bestellen via Internet nog maar net is begonnen.

Een vergelijkbaar systeem wordt nu ontwikkeld voor de grafische markt, zodat klanten de mogelijkheid hebben hun orders voor papier, grafische onderdelen en verbruiksartikelen on-line te plaatsen.

Deze geïntegreerde aanpak maakt het Buhrmann mogelijk een hoge kwaliteit informatie en service te bieden aan haar klanten en de orderverwerkingskosten voor alle partijen te verminderen. De systemen zijn ontworpen om zo flexibel mogelijk te zijn. Ze zijn bovendien in staat om grote hoeveelheden transacties te verwerken, afgestemd op de individuele wensen van de klant.

Deze eCommerce projecten voor de kantoorproducten en grafische markt worden geïntroduceerd in 2001.

De tweede belangrijke ontwikkeling is die op het gebied van eProcurement ofwel de koppeling met Internet bestelsystemen die grote organisaties aan het ontwikkelen zijn voor het inkopen van niet-productie gerelateerde goederen. Buhrmann is momenteel actief in een aantal platforms van verscheidene bedrijfstakken, zoals Covisint, het inkoopplatform van de auto-industrie.

Om een geprefereerde aanbieder te worden in eProcurement is het noodzakelijk om een optimale integratie te kunnen bieden met de technologie van het desbetreffende platform (zoals Ariba en Commerce One). Buhrmann werkt op dit moment samen met deze partijen en ontwikkelt integratiesoftware om de functionaliteit van haar directe systemen verder te benutten. Deze additionele software zal in 2001 gereed zijn.

Op de derde plaats zal Buhrmann een systeem voor de wereldwijde verkoop van kantoorproducten aan het MKB (midden- en kleinbedrijf met 10 tot 100 werknemers) ontwikkelen. Dit is een nieuwe markt voor Buhrmann die zich tot nu toe concentreerde op ondernemingen met meer dan 100 kantooremployees. Het MKB systeem zal eind 2001 operationeel zijn en extra omzet voor Buhrmann genereren uit bestaande eCommerce systemen.

De vierde weg voor Buhrmann is de zogeheten Multi-vendor marktplaats, dat wil zeggen het samenwerken met andere bedrijfstakken om een internetmarkt op te zetten voor complementaire goederen en diensten. Buhrmann onderzoekt nu de mogelijkheden op dit terrein en hoe de volgende generatie eCommerce systemen hiervoor kan worden benut.

Deze initiatieven zullen Buhrmann positioneren voor verdere groei, terwijl de eerder uitgesproken verwachting dat Buhrmann in de jaren 2000-2002 een gemiddelde groei van de winst per aandeel (na amortisatie van goodwill) zal realiseren van

15 procent per jaar onverminderd gehandhaafd blijft.

Noot voor redacties