Opsporingsbericht inzake schietpartij Nobelstraat Utrecht

Datum nieuwsfeit: 10-10-2000

Politiebericht Utrecht: Utrecht 10-10-2000
Jongen gewond bij schietpartij
Ruzie ontaardt in schietpartij op de (Nobel)straat

Vuurwapengebruik in centrum van Utrecht.

Woensdagnacht 30 augustus, om 04.15 uur, gingen een jongen en zijn vriendin naar huis. Vanaf café De Zotte in Utrecht liepen ze naar hun fietsen op de hoek van de Nobelstraat en de Nobeldwarsstraat.

Er kwam een man met een Noord-Afrikaans uiterlijk uit de richting van het Janskerkhof aanfietsen op een opvallende mountainbike en stalde deze vlakbij het stel. De jongen riep tegen die man: ``hoe kom jij aan zo`n mooie fiets``.
Vuurwapengebruik in centrum van Utrecht.

Mountainbike.

De negroïde man nam dit kennelijk nogal hoog op en er ontstond een vechtpartij. Toen de vriendin en een kennis de beide vechtenden uit elkaar haalden, leek de ruzie gesust.

Toen trok de man een vuurwapen en schoot meerdere malen op de jongen, die snel wegrende. Hij werd twee keer getroffen, in zijn rug en arm. De opvallende mountainbike, merk Kyoso, is vrijdag 11 augustus gestolen vanaf de Erfstede in Nieuwegein (vlakbij City Plaza).

Zaterdag 12 augustus liep de vriendin van de rechtmatige eigenaar, om 15.15 uur, naar het perron van de sneltram bij City Plaza. Daar zag zij een jongen staan met de gestolen mountainbike van haar vriend. De vrouw vroeg iemand op het perron om naar de politie te mogen bellen, maar kreeg geen respons.
Ondertussen ging de man er weer op de gestolen fiets vandoor.

Signalement daders.

Dader 1 (diefstal mountainbike): Blanke man; tussen 25-30 jaar; ongeveer 1.85 mtr. lang; ietwat gezet postuur; bol gezicht; blond rossig stekelhaar. Van hem wil de politie vooral weten wat hij met de fiets heeft gedaan.

Mogelijke dader 2 (bij sneltram): Man met Noord-Afrikaans uiterlijk; ongeveer 25 jaar; circa 1.75 mtr. lang; verzorgd gezicht; korte zwarte krullen aan de onderkant opgeschoren. Deze man kan ook te goeder trouw de fiets hebben gekocht, dus de politie wil hem graag spreken als getuige.

Dader 3 (schietincident): Negroïde man; ongeveer 25 jaar; normaal postuur; zwart krullen (vermoedelijk rasta) haar van 4 tot 5 cm. lang. Hij kwam uit de richting van het Janskerkhof aanfietsen, richting Nobelstraat/Nobeldwarsstraat.

De politie vraagt.

De politie ziet de fietsendiefstal los van het schietincident en vraagt: wie (her)kent de daders aan de hand van het gegeven signalement, mogelijk in combinatie met de opvallende mountainbike van het merk Kyoso?
U kunt uw tips doorbellen naar de recherche van politiedistrict Paardenveld, tel. 0900-8844 (30 cent per minuut).