Gym, brood en televisie populair bij gemiddelde leerling

Datum nieuwsfeit: 10-10-2000
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
CBS

Gymnastiek, brood en televisie populair bij gemiddelde leerling

De gemiddelde leerling heeft een voorkeur voor de gymnastiekles, ontbijt met een gewone boterham en besteedt liever tijd aan de televisie dan aan de computer of sport. Dat heeft Staatssecretaris Adelmund vanmiddag bekendgemaakt bij de presentatie van 'De Nationale Doorsnee', een onderzoeksproject voor en door alle leerlingen van de brugklas en klas twee van het Voortgezet Onderwijs. Het CBS heeft vandaag de gegevens verwerkt van bijna 40 000 leerlingen uit 1 773 klassen van 188 scholen.

Gymnastiek, brood en televisie
Uit het onderzoek blijkt dat lichamelijke opvoeding veruit het populairste vak op school is. Wiskunde en muziek staan met enige afstand op de tweede en derde plaats. Het ontbijt van de gemiddelde leerling bestaat nog gewoon uit brood, gevolgd door zuivel. Het aantal uren dat leerlingen gemiddeld per week doorbrengen voor de televisie is ruim 12 uur voor brugklasmeisjes, 14 uur voor brugklasjongens, 14 uur voor meisjes uit de tweede klas en bijna 17 uur voor jongens uit de tweede klas.

Verschillen tussen jongens en meisjes
Uit de cijfers blijkt dat jongens meer uren besteden aan televisie, sport en de computer dan meisjes. Vooral het verschil in computer-uren is groot: jongens uit de eerste klas besteden gemiddeld bijna 9 uur per week aan de computer, terwijl de brugklasmeisjes slechts 3,3 uur achter de computer zitten. In klas 2 zijn die uren opgelopen tot 9,5 uur bij de jongens en ruim 4 uur bij de meisjes. Ook krijgen jongens gemiddeld meer zakgeld dan meisjes. In de eerste klas bedraagt dat verschil ongeveer een gulden, maar in klas twee loopt dat verschil op tot vier gulden. Daarnaast verdienen jongens ook nog ruim twee keer zo veel geld met bijbaantjes. De resultaten laten verder zien dat meisjes uit de brugklas gemiddeld even lang zijn als brugklasjongens (1,61 meter), maar dat in klas twee de jongens iets langer zijn dan de meisjes.

Favoriete popartiest nog onbekend
Uit de keuzelijst van popartiesten konden de meeste leerlingen hun favoriete artiest niet vinden. Wel haalde Britney Spears gemiddeld de tweede plaats en eindigde de jongensgroep Five op de derde plaats.

Toelichting
De Nationale Doorsnee heeft als doel statistiek op een leuke manier onder de aandacht te brengen van leerlingen in het Voortgezet Onderwijs. Het is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) in het kader van haar 75-jarig bestaan. Het jaar 2000 is bovendien door de UNESCO uitgeroepen tot Wereld Wiskundig Jaar.

Steun van uiteenlopende organisaties
Het project wordt verder gesteund door het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum, het Freudenthal Instituut en de Stichting WeTeN. Daarnaast wordt het project gesponsord door: NWO/EW, OC&W, Stichting Wiskunde Toegepast, Axis, Instituut EIDMA, Mathematisch Research Instituut, Thomas Stieltjes Instituut, Vereniging voor Statistiek, Sociaal Cultureel Planbureau, Texas Instruments en Duinrell.

Noot voor redacties