Nieuwe uitslagen gunstig voor Volksunie Belgie

Datum nieuwsfeit: 10-10-2000
Volksunie

Aantal VU&ID-mandatarissen gevoelig gestegen. Totaal percentage bedraagt 8,5%. (10/10/00)

Reeds eerder was bekend dat het aantal gemeenteraadsleden van 116 (VU) in 94 gestegen is naar 140 (VU-ID) in 2000.

Ondertussen is duidelijk dat niet 114 (perscommuniqué van gisteren 9 oktober) maar 128 VU-ID kandidaten verkozen zijn op VU-ID lijsten onder een andere naam (bijvoorbeeld Vernieuwing in Bilzen, Nieuw in Laakdal, Stem in Koksijde.) Vandaag is ook het aantal VU-ID verkozenen op kartellijsten bekend: 118. Dit brengt het totaal op 386, dit is een stijging van 40 tov 1994 (346)

Het totale stemmenpercentage op VU-ID lijsten en VU-ID lijsten onder een andere naam (geen kartellijsten) bedraagt 8,5%.

Dit zijn cijfers waarover we tevreden mogen zijn. Het ging immers om lokale verkiezingen. Bovendien dienden zowel Agalev als Vlaams Blok op veel meer plaatsen lijsten in. Tenslotte waren deze verkiezingen sterk gemediatiseerd, wat vooral in de (centrum)steden tot een titanenstrijd leidde waarin VU-ID heel dikwijls moeilijker aan bod kwam.

Auteur:
VU-Nationaal