Debat in De Rode Hoed over op democratisering in Afrika

Datum nieuwsfeit: 10-10-2000

| De Vredessite / Nieuws 2000 |

Op 10 oktober: On the Road to Democracy in Africa

Een debat tussen generaals over de rol van militairen in conflict en democratisering in Afrika (De Rode Hoed, Amsterdam, 20.00-22.00 u) Generaal Christian Quesnot (Frankrijk) gaat in discussie met Generaal Ishola Williams (Nigeria).

Achtergrond gasten

Generaal Christian Quesnot was chef van de militaire staf van de presidenten Mitterand en Chirac en nauw betrokken bij het Franse miltaire beleid in Afrika, o.a. bij het catastrofale beleid in Rwanda aan de vooravond van de genocide. Hij bekleedt inmiddels de functie van directeur van het militaire tijdschrift Defense Nationale. Generaal Ishola Williams is president van de African Strategic & Peace Research Group (een denk-tank over conflictpreventie in Afrika), secretaris-generaal van Transparency Nigeria ( corruptiebestrijding) en bekleedde tot 1993 verscheidene hoge functies in het Nigeriaanse leger.

Inhoud discussie

In het debat, dat onder leiding staat van Thijs Berman, Radio1-correspondent te Parijs, zal o.a. op de volgende vragen worden ingegaan:

1. Welke rol hebben militairen gespeeld sinds de democratiseringsgolf in Afrika begin jaren negentig ? Somige generaals, zoals Amadou Toumani Toure in Mali, hebben een belangrijke rol gespeeld in de democratisering in hun land. Anderen, zoals Guey in Ivoorkust speelden een dubbelzinniger rol.

2. Hoe gevaarlijk is de ontwikkeling van de privatisering van het geweld in Afrika, m.a.w. de inzet van milities, speciale presidentiele keurtroepen, huurlingen... Is er nog wel sprake van een monopolie op de geweldsuitoefening door de staat nu de autoriteit van vele staten ernstig raakt aangetast? Zou het in dit licht bezien tijd zijn voor een herwaardering van de rol van legers als scheppers van stabiliteit en veiligheid?
3. Hoe moet de rol van de buitenlandse militaire betrokkenheid in Afrika worden beoordeeld ? Welk effect is er geweest op democratisering ? Welke dilemma's speelden een rol en hoe pakte deze betrokkenheid uit?

Praktische gegevens

Plaats: De Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam. Voertaal: Frans, met vertaling naar Engels (via infrarood-systeem).
Aanvangstijd: 20.00 u. (tot 22.00 u.). Zaal vanaf 19.30 open. Toegangsprijs: Fl. 10
Reserveren: bij De Rode Hoed, tel. 020 6385606 De meest actuele programmagegevens zijn te raadplegen op www.rodehoed.nl en www.kerkeninaktie.nl
Organisatoren: Kerken in Aktie i.s.m. IKON en ICCO. Meer informatie via Kerken in Aktie, Jaap 't Gilde, tel. 030 8801462, email: (j.t.gilde@sowkerken.nl).

Achtergrond debat

Voor zowel Afrika als Europa was 1989 een mijlpaal. De val van de Berlijnse muur markeerde voor beide continenten het einde van de Koude Oorlog. Autoritaire regimes in Afrika verloren hun capaciteit om het Westen of de Sovjet-Unie voor hun politieke karretjes te spannen. Democratiseringsbewegingen in Afrikaanse landen benutten die ruimte voor protest tegen de verzwakte dictaturen. Een heuse democratiseringsgolf was het gevolg. Inmiddels overheersen in Afrika weer de oorlogsbeelden, zoals in de beide Congo's en Sierra Leone. Democratisering met horten en stoten, lijkt het, of doet de ene Afrikaanse regio het beter dan het andere? Welke accenten leggen Afrikanen zelf bij democratisering en komen die overeen met de Westerse nadruk op vrije verkiezingen en goed bestuur? In de debattenreeks 'On the Road to Democracy in Africa' wordt wars van elk stereotype denken Afrika's eigen ontwikkelingsweg geschetst. Politici, militairen, journalisten, juristen en religieuze leiders uit Afrika en Europa gaan op vijf dinsdagavonden in oktober met elkaar in gesprek onder leiding van Thijs Berman, correspondent van Radio 1 in Parijs. IKON-tv (Het Andere Gezicht, Nederland 1) en IKON-radio (De Andere Wereld van Zondagmiddag, Radio 5) zenden aanvullend aan de debatten in de maand oktober rapportages uit over o.a. Burundi, Kenia, Uganda en Somalie.

_____