Internetdiscussie studentenbeleid Universiteit Maastricht

Datum nieuwsfeit: 02-10-2000
Persbericht (6 september 2000)

Internetdiscussie over studentenbeleid

Vanaf vandaag, 6 september, kan iedereen meedenken over en invulling geven aan de Maastrichtse beleidsnota 'Student en Stad'. Studenten, Maastrichtenaren, bedrijven en instanties gaan met elkaar in discussie op www.studentenstad.maastricht.nl Reacties uit deze discussie worden maandagavond 2 oktober a.s. meegenomen in een livedebat georganiseerd door de Universiteit Maastricht, de Gemeente Maastricht en de Hogeschool Maastricht. Alle reacties, vastgelegd in een verslag, vormen input voor de besluitvorming over de nota.

De Universiteit, de Gemeente Maastricht en de Hogeschool dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een integraal en samenhangend studentenbeleid dat recht doet aan de belangen van een belangrijk deel van de stedelijke gemeenschap en aan Maastricht in het geheel. Gedrieën hebben ze deze zomer een nota opgesteld met uitgangspunten voor beleid. Zij gaan niet alleen de informatievoorzieningen voor de (aanstaande) studenten en afgestudeerden op elkaar afstemmen. De nota doet ook voorstellen op diverse terreinen: huisvesting, arbeidsperspectieven, financiële voorzieningen en verplichtingen, sportfaciliteiten, cultuur en uitgaan.

Zijn studenten gast of inwoner?
Coördinerend wethouder Mirjam Depondt: "Voor ons als gemeente is belangrijk dat we te maken hebben met een studentenpopulatie van zo'n 15.000 mensen, dat is bijna tien procent van de Maastrichtse bevolking. Het is dan ook geen discussie meer of de studenten onderdeel zijn van Maastricht of niet, want dat is gewoon een gegeven. Maar dan moeten we wel geïntegreerd beleid maken."
Karl Dittrich, voorzitter College van Bestuur van de Universiteit Maastricht is er trots op dat Maastricht de eerste stad is met een studentennota: "Dat is bijzonder en het tekent ook de goede verhoudingen die er tussen onderwijsinstellingen en de gemeente bestaan." De noodzaak om te komen tot een nota 'Student en Stad' was volgens Dittrich het gegeven dat gesprekken tussen Universiteit, Gemeente Maastricht en Hogeschool vooral over incidentele zaken gingen. "In een van die gesprekken hebben we toen de vraag aan de orde gesteld: wat heeft Maastricht eigenlijk aan de studenten en wat hebben de studenten aan de stad? Laten we eens een positieve insteek kiezen, in plaats van telkens te praten over overlast, kamernood of het gebrek aan openbaar vervoer." Jacques Giesen, rector Hogeschool Maastricht geeft aan dat het een principiële keuze is geweest om met de nota de verhouding tussen de studenten en de stad helder te maken: "Het onderwijs heeft in een stad als Maastricht een duidelijke functie. We willen met de nota regelen hoe we zo goed mogelijk met elkaar om kunnen gaan en elkaar kunnen aanvullen."
Martin Smit, voorzitter Maastrichtse Studenten Raad: "We vroegen al twee, drie jaar om een nota. De nota is een bevestiging van het gegeven dat studenten een aparte doelgroep zijn, waarvoor gemeentelijk beleid ontwikkeld moet worden. De vraag is nu: zijn studenten gast of inwoner?"

Geen debat om het debat
De samenwerkingspartners en de Maastrichtse Studenten Raad verwachten op de discussiesite niet alleen reacties en meningen uit Maastricht. Naar aanleiding van de geformuleerde stellingen mag je verwachten dat ook bedrijven uit de regio willen reageren op beleid om voor studenten en afgestudeerden een aantrekkelijk arbeidsklimaat te creëren. Gemeenten, hogescholen en universiteiten uit het land worden ook uitgenodigd mee te discussiëren op de site. De discussiesite en het debat moeten volgens de samenwerkingspartners wel resultaat opleveren. Dittrich: "Het mag geen debat om het debat worden. Aan het eind van de avond moeten er conclusies en aanbevelingen liggen."

Bezoek de site en praat mee!
Discussieer mee op www.studentenstad.maastricht.nl over Wonen, Werken, Leven, Sporten, Cultuur en Uitgaan in Maastricht Studentenstad. Wanneer u niet beschikt over een internetaansluiting, kunt u voor f 3,-- per uur het net op in Centre Céramique.
Of kom als student, Maastrichtenaar, bedrijf, instantie, belanghebbende, deskundige of geïnteresseerde naar het livedebat, 2 oktober a.s. Bij de Stadsbalie kunt u om een uitnodiging en informatie vragen (043) 350 40 00.

Einde persbericht

Noot voor redacties