Overzichtstentoonstelling Jacob Cornelisz. van Oostsanen

Persbericht/uitnodiging

Oostzaan, 17 augustus 2000

Wereldprimeur: Overzichtstentoonstelling Jacob Cornelisz. van Oostsanen

Van 9 oktober tot en met 12 november 2000 is in de Grote kerk van Oostzaan een overzichtstentoonstelling van het werk van Jacob Cornelisz. van Oostsanen, geboren te Oostzaan ca. 1470 - ¹ 1533 te zien. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat er een tentoonstelling wordt gewijd aan deze schilder. Door middel van topkwaliteit-replica's op ware grootte van 30 schilderijen en 36 houtsneden krijgt de bezoeker een goed beeld van het werk van deze bij het grote publiek onbekende kunstschilder. Kunsthistorici daarentegen zijn wel degelijk bekend met Jacob Cornelisz. van Oostsanen en roemen de hoge kwaliteit van zijn werk.

De tentoonstelling wordt georganiseerd door de Stichting Jacob Cornelisz. van Oostsanen. Deze stichting streeft er naar om voor het werk van de schilder in eigen land die erkenning te krijgen die hij verdient. In het buitenland geniet de schilder meer bekendheid dan in Nederland en zijn schilderijen en houtsneden zijn dan ook te zien in musea verspreid over de hele wereld. Kunsthistorici plaatsen Jacob Cornelisz. van Oostsanen in de rij van grote schilders als Memling, Lucas van Leyden, Albrecht Dürer, Cranach enz.

De officiële opening van de tentoonstelling vindt plaats op zondag 8 oktober om 14.00 uur.

Op vrijdagavond 13 oktober om 20.00 uur geeft Drs. W. Th. Kloek, Conservator van het Rijksmuseum te Amsterdam, een lezing over het werk van de schilder, met aansluitend de feestelijke opening van de 'Jacob Cornelisz.zaal' in Dorpshuis De Greep.

De tentoonstelling en de lezing in de Grote Kerk zijn gratis toegankelijk en de tentoonstelling is dagelijks te bezoeken van 13.30 tot 17.00 uur. Op dinsdag- en donderdagavond is de Grote kerk ook geopend van 19.00 tot 21.00 uur.

Noot voor redacties