Informatiebijenkomst over subsidieprogramma Interreg III

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000
Senter

31 Jul 2000.

Europese samenwerking op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling

Op 11 oktober a.s. organiseert EG-Liaison in opdracht van en in samenwerking met de Rijksplanologische Dienst een informatiebijeenkomst in hotel Haarhuis te Arnhem over het Europese Interreg III. Dit Europese subsidieprogramma stimuleert samenwerkingsprojecten, gericht op een evenwichtige en duurzame, Europese ruimtelijke ontwikkeling. De bijeenkomst is bedoeld voor lokale overheden, waterschappen, provincies en belangenorganisaties.

Interreg bestaat uit drie onderdelen: A: grensoverschrijdende samenwerking B: interregionale samenwerking en C: transnationale samenwerking met een partner uit de EU of andere naburige landen. Nederland kent in het B-onderdeel twee samenwerkingsgebieden: het Noordzeegebied en het Noordwest-Europees Grootstedelijkgebied (NWMA).
De bijeenkomst van 11 oktober richt zich op de onderdelen B en C. Sprekers zijn onder andere de heer Hen Gerritse van de Rijksplanologische Dienst en mevrouw Angele Martinez van het internationaal secretariaat van het NWMA.

Projecten ontwikkelen
Eén van de uitgangspunten van bij het ontwikkelen van Interreg III-projecten is dat er meerdere landen bij betrokken zijn en dat het initiatief zoveel mogelijk van de regio´s uitgaat. Hierbij kunnen, naast provincies, ook gemeenten, waterschappen en belangenorganisaties een rol spelen. Interreg III biedt hen kansen en financiële
mogelijkheden om geïntegreerde en ruimtelijk afgewogen projecten te ontwikkelen die concreet zijn en gericht op uitvoering. Het budget voor Nederland is EUR 349 miljoen (ongeveer NLG 770 miljoen).

Meer informatie
Voor meer informatie over het Interreg-programma en de voorlichtingsbijeenkomst kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Senter Internationaal /EG-Liaison, telefoon (070) 361 02 50, of e-mail (m.hes@egl.nl).