Symposium: Een duurzame toekomst voor het milieu?

Datum nieuwsfeit: 12-10-2000

Deventer, 3 juli 2000

Een duurzame toekomst voor het milieu?
Van belofte naar praktijk
Symposium op Saxion Hogeschool IJselland, Deventer
Drie prominente inleiders geven op 12 oktober a.s. hun visie op de problematiek van een duurzame ontwikkeling tijdens het symposium 'Een duurzame ontwikkeling voor het milieu?' op de Saxion Hogeschool IJselland in Deventer. Daarna zal in een zestal workshops via de 'backcasting'-methode een praktische uitwerking worden gegeven: vanuit toekomstvisies wordt gewerkt naar een vertaling in concreet beleid op de korte termijn. Bedrijven, adviesbureau's, milieuorganisaties, overheden en onderwijs behoren tot de belangstellenden.

'Van belofte naar praktijk'
De waan van de dag vertroebelt vaak uitwerking van het milieubeleid. Velen vragen zich af: Is dit wel genoeg? Halen we onze doelstelling wel? Hoe ziet de duurzame samenleving er eigenlijk uit? Moet er geen integrale benadering worden geformuleerd? Het antwoord op al deze en nog meer vragen levert een toekomstvisie met maatregelen voor de komende jaren en zelfs al voor morgen. Als we kiezen voor een integrale aanpak dan zullen problemen overwonnen moeten worden op de gebieden van cultuur, economie en technologie.

Inleiders
Onder dagvoorzitterschap van prof. T. Schoot Uiterkamp worden inleidingen gehouden door prof. J.L.A. Jansen over veranderingen die in de technologie mogelijk en noodzakelijk zijn en door prof. H. Verbruggen over de mogelijke veranderingen in de economie. Dr. P. Kockelkoren besteedt aandacht aan de cultuurverandering.
Workshops
De thema's van de workshops zijn: mobiliteit, verstedelijking, energie, stedelijk waterbeheer, plattelandsontwikkeling, afvalproblematiek, interactieve beleidsvorming.
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Hogeschool IJselland Bureau Bestuursondersteuning/Communicatie, dhr. J.P.J. Rombouts
Telefoon (0570) 66 31 20 Fax (0570) 66 35 22
Email (Communicatie@hsij.nl)