Unilever Researchprijs naar student Gezondheidswetenschappen

PR & Voorlichting

Persbericht 29 augustus 2000

Unilever Researchprijs 2000 naar student Gezondheidswetenschappen

Susan Dekkers, student milieugezondheidkunde aan de Faculteit der Gezondheidswetenschappen ontvangt op maandag 30 oktober as. de Unilever Researchprijs 2000 uit handen van de voorzitter van de raad van bestuur van Unilever NV, de heer A. Burgmans.

Susan Dekkers ontvangt de Unilever Researchprijs 2000 voor haar afstudeerwerkstuk dat de titel draagt: Critical effect sizes in toxicological risk assessment; establishing the breaking point between non-adverse changes in toxicological effect parameters.

In haar inhoudelijk solide en helder (in het Engels) geschreven afstudeerwerkstuk geeft Susan Dekkers een beschrijving in de nieuwste inzichten op het gebied van de toxicologische advieswaarden. De studente geeft een goede analyse van de complexe literatuur over de benchmark methode en komt met een goed geformuleerde en toetsbare onderzoeksvraagstelling. Een belangrijk punt van discussie in de benchmark benadering is het vaststellen van het afkappunt tussen nadelige en niet-nadelige veranderingen in toxicologische effect parameters. Het onderzoek bestudeert de mogelijkheid om kritische effect niveaus vast te stellen voor veel voorkomende toxicologische effect parameters in de risicobeoordeling en omvat naast een literatuuronderzoek en een opiniepeiling onder Europese toxicologen.

De verkregen gegevens zijn moeilijk te verwerken, maar toch door Susan Dekkers op een verantwoorde wijze geïnterpreteerd. De resultaten van het onderzoek wijzen erop dat de huidige toxicologische kennis niet toereikend is voor het definiëren van kritische effect niveaus voor alle individuele toxicologische parameters. Ook het gebruik van een universele waarde lijkt geen goede oplossing. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat er slechts sprake kan zijn van gedeeltelijke consensus over kritische effect niveaus voor een subset van parameters, bijvoorbeeld binnen een of meerdere instituten of EU lidstaten.

De verslaglegging in zijn totaliteit geeft blijk van een goed inzicht in de complexe materie. Ook de enthousiaste inzet en eigen inbreng van Susan Dekkers in het onderzoek is naar de maatstaven van de begeleiders van de afdeling Toxicological Risk Assessment van het TNO, hoog gewaardeerd.

De uitreiking van de prijs ter waarde van fl. 5000,- zal in de aula van Unilever Research te Vlaardingen plaatsvinden. Unilever stelt al sinds 1957 jaarlijks de Researchprijzen beschikbaar aan studenten die op het gebied van wetenschappelijk onderzoek een uitzonderlinge presentatie hebben verricht en daarmee blijk hebben gegeven van grote belangstelling voor wetenschappelijk onderzoek. Unilever stelt per universiteit in Nederland één prijs ter beschikking. Susan Dekkers is een van de elf prijswinnaars die dit jaar in aanmerking zijn gekomen voor de Unilever Researchprijs.