VIB verkoopt in VS en koopt in Frankrijk

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000
VIB verkoopt in VS en koopt in Frankrijk

Utrecht, 11 oktober 2000

VIB N.V., beleggingsmaatschappij in commercieel vastgoed, heeft tezamen met haar mede-eigenaar, voor ¤ 52 mln het kantoor 303 West Madison te Chicago (VS) verkocht. Daarnaast heeft VIB het kantoorpand 55 West Wacker, dat zich ook in Chicago bevindt, verkocht voor ¤ 21 mln. De opbrengsten van beide panden overtreffen de boekwaarden. Tevens heeft VIB in Frankrijk een kantoorgebouw gekocht voor ¤ 25 mln. Deze aan- en verkopen passen binnen de strategie van VIB om de beleggingen in de Verenigde Staten af te stoten en haar portefeuille in Europa verder uit te breiden.

Verkopen VS
Het kantoorgebouw 303 West Madison te Chicago, Illinois maakte sinds 1994 deel uit van de vastgoedportefeuille van VIB en beslaat in totaal 27.400 m˛ kantoorruimte en 30 parkeerplaatsen. VIB had een belang van 50 % in dit gebouw en heeft hier ¤ 26 mln voor ontvangen. Het kantoorgebouw 55 West Wacker te Chicago maakte sinds 1987 deel uit van de vastgoedportefeuille van VIB en beslaat 19.700 m˛ kantoorruimte en 14 parkeerplaatsen. VIB beschikt nu nog over een tweetal vastgoedbeleggingen in de Verenigde Staten, deze bevinden zich in Washington en omgeving. De beleggingen in de Verenigde Staten maken nu nog ongeveer 5 % uit van de VIB portefeuille.

Aankoop Frankrijk
Het in 1990 gebouwde kantoorgebouw bevindt zich in de wijk Rueil 2000 te Rueil-Malmaison (8 kilometer ten westen van Parijs) en beslaat 7.600 m˛ kantoorruimte en een parkeergarage met 150 parkeerplaatsen. Het pand is geheel verhuurd, het overgrote deel is langjarig verhuurd aan een internationaal computerbedrijf. Het netto aanvangsrendement van deze aankoop ligt boven de 7 %. Door deze aankoop maken de beleggingen in Frankrijk nu ongeveer 31 % uit van de VIB portefeuille.

Fusieplannen
VIB N.V. en WBN B.V. hebben recentelijk aangekondigd dat de verwachting is gewettigd dat er overeenstemming wordt bereikt over een fusie. Door de fusie ontstaat een vooraanstaande vastgoedgroep met een primaire focus op winkels en een kwalitatief hoogwaardige vastgoedportefeuille van circa ¤ 2,6 miljard. De combinatie behoort, met een verwachte marktkapitalisatie van circa ¤ 1,7 miljard, tot de top 5 van Europese beursgenoteerde vastgoedbeleggingsmaatschappijen met een focus op retail. Na vervulling van een aantal voorwaarden is VIB voornemens voor het einde van 2000 een buitengewone aandeelhoudersvergadering te houden. Hierin zal de aandeelhouders gevraagd worden in te stemmen met de voorgenomen fusie, waarna de transactie voor het einde van het jaar zal worden geëffectueerd.

VIB is een onafhankelijke beleggingsmaatschappij in Europees commercieel vastgoed. De aandelen zijn beursgenoteerd waardoor instituten en particulieren gemakkelijk toegang hebben tot een gespreide, hoogwaardige vastgoedportefeuille. De omvang van de portefeuille bedroeg bijna ¤ 1,6 miljard per 30 juni 2000.

Voor meer informatie:
Th. W. Wernink, voorzitter Directie, telefoonnummer 030-2829371, e-mail: (info@vib.nl) of www.vib.nl