PvdA wil lage btw-tarieven voor sportaccommodaties

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 11 oktober 2000

HOOFDPUNTEN UIT DE PVDA-BIJDRAGE AAN HET ALGEMEEN OVERLEG OVER BTW

PVDA WIL LAGE BTW-TARIEVEN VOOR SPORTACCOMMODATIES

De PvdA wil de toegangsprijs voor o.a. ijsbanen vanaf volgend jaar fors verlagen. Voor sportaccommodaties zoals ijsbanen, sportscholen of fitnesscentra geldt op dit moment het hoge BTW-tarief van 17,5%. De fractie van de PvdA wil deze sportvoorzieningen onderbrengen in het lage BTW-tarief van 6%. Het opvallende verschil met accommodaties van sportverenigingen, die helemaal zijn vrijgesteld van de BTW, wordt daarmee fors verkleind. De PvdA wil dat ook vormen van actieve sportbeoefening ondersteund worden.

BTW HEFFEN OP VLIEGVERKEER

Op dit moment zijn vliegtickets vrijgesteld van alle belastingheffing, inclusief BTW. Alle andere vormen van binnenlands vervoer vallen wel onder het lage BTW-tarief. De PvdA pleit al geruime tijd voor belastingheffing op vliegverkeer zodat de kunstmatige bevoordeling van vliegen boven andere mogelijkheden van vervoer verdwijnt. Het Kabinet heeft de nieuwe werkgroep Vergroening Belastingen gevraagd naar alle opties te kijken.

De PvdA wil daarbij tevens BTW op vliegtickets voor binnenlandse vluchten betrekken, ook om de ongelijkheid met andere vormen van vervoer weg te nemen. Maar mogelijk nog belangrijker is de geloofwaardigheid van Nederland. Nederland kan immers niet op geloofwaardige wijze pleiten voor belastingheffing op vliegverkeer als de nationale mogelijkheden, die er nu al bestaan. niet eens benut worden!

PVDA VREEST VOOR EXPERIMENT ARBEIDSINTENSIEVE DIENSTEN

Sinds anderhalf jaar vindt er in enkele branches met zeer arbeidsintensieve diensten, zoals kappers, schoenreparateurs en stukadoors, een experiment plaats met het lage BTW-tarief. Gedachte daarachter is het stimuleren van deze dienstverlening en het tegengaan van zwartwerk. Over nog eens anderhalf jaar wordt er geëvalueerd. Op dit moment bereiken de PvdA signalen dat de prijsverlaging die hierdoor mogelijk is geworden, onvoldoende bij de consument terecht komt. De PvdA vraagt het Kabinet hier actief in op te treden, bijvoorbeeld door extra voorlichting, om de mislukking van dit experiment tegen te gaan.

Voor nadere informatie: Jeroen Dijsselbloem 070-318 2745