Beroep LTO op Kok voor compensatie gestegen energieprijzen

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000
Bron: LTO Nederland
LTO Nederland

LTO doet beroep op Kok voor compensatie gestegen energieprijzen

Woensdag 11 oktober 2000 - LTO-Nederland heeft bij minister-president Kok aan de bel getrokken over compensatie voor de sterk gestegen energieprijzen voor land- en tuinbouw. Vooral voor de glastuinbouw is de gasprijs in zeer korte tijd zo sterk opgelopen, dat de bedrijfsresultaten onder grote druk komen te staan.

Volgens LTO neemt de onrust in de sector toe nu voor de transport- en visserijsector wél compensatie in het vooruitzicht is gesteld en overleg met de agrarische sector uitblijft. De land- en tuinbouworganisatie dringt aan op overleg, zoals de premier aan andere gedupeerde sectoren heeft toegezegd toen enkele weken geleden de wegen werden geblokkeerd met vrachtwagens.
LTO-voorzitter Doornbos drong in een gesprek met minister Brinkhorst (LNV) eerder deze week al aan op compensatie. Ook ondernemers in andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de akkerbouw en de pluimveehouderij, hebben te kampen met de hoge energieprijzen.

Enkele weken geleden schreef LTO een brief aan de ministers van Financiën en LNV, maar een reactie daarop is niet ontvangen. Wel zou tussen de departementen ambtelijk overleg zijn gevoerd, maar ook over de resultaten daarvan heeft LTO niets vernomen. De extreem gestegen energiekosten betekenen voor de totale glastuinbouw een extra lastenverzwaring van een half miljard gulden, waarvan het overgrote deel direct in de staatskas vloeit.

De hoge energieprijzen beginnen in de glastuinbouw nu echt door te tikken. De tuinbouwgasprijs is inmiddels gestegen naar ca. 37cent per kuub. Deze prijs wordt vastgesteld op basis van prijsontwikkelingen van de zware stookolieprijs in de voorgaande periode. Bij het huidige niveau van olieprijzen zal de tuinbouwgasprijs begin 2001 oplopen tot om en nabij 40 cent.

Het Landbouw-Economisch Instituut (LEI) heeft berekend, dat de ondernemersinkomens van de rond 10.000 bedrijven in de glastuinbouw met de helft zullen gaan dalen. Bij een gasprijs van rond 40 cent zullen volgens het LEI de gemiddelde bedrijfsresultaten met 70.000 tot 90.000 gulden per jaar teruglopen. Het komend jaar zal een ontsparing optreden van 10.000 tot 20.000 gulden per bedrijf. Er is dan geen ruimte meer om te investeren.

Nadere informatie: Jack Luiten (tel.070-3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: (info@lto.nl)

(Auteur: LTO-Nederland)