SP wil wanprestatie UPC aanpakken

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000
Den Haag, 11-10-00

SP wil wanprestatie UPC aanpakken

De SP-Tweede Kamerfractie is het van harte eens met de actie van de gezamenlijke consumentenprogramma's om de belabberde dienstverlening van UPC aan te pakken. Het enorme aantal klachten tegen het grootste kabelbedrijf van Nederland geeft aan dat de privatisering van voormalige overheidsdiensten zeer schadelijk kan zijn voor de kwaliteit ervan. Kamerlid Harry van Bommel vraagt aan minister Jorritsma van economische zaken over welke instrumenten consumenten beschikken wanneer een (bijna) monopolie niet waarmaakt wat ze belooft. "Het idee om het abonnementsgeld voorlopig deels niet te betalen is waarschijnlijk het meest doeltreffende middel om UPC te raken. 'Iedereen communiceert op zijn eigen manier', is hun slogan. Maar UPC communiceert helemaal niet meer volgens sommige klanten, dat is juist het probleem." Aldus Van Bommel.

1. Heeft u kennis genomen van het initiatief van de gezamenlijke consumentenprogramma's van de omroepen om een actie te starten tegen de belabberde dienstverlening van het grootste kabelbedrijf in Nederland UPC?
2. Onderschrijft u de conclusie van Radar dat de dienstverlening bij de levering van internet- en telefoondiensten zwaar onder de maat is en zo ja: hoe is dit te rijmen met de verwachting van het kabinet dat privatisering van de kabelbedrijven juist tot meer en betere producten en meer waar voor je geld zou leiden?

3. Welke instrumenten staan consumenten(organisaties) en de overheid momenteel ter beschikking om wanprestatie aan te pakken in situaties waarin sprake is van een (bijna) monopolie?

4. Hoe is het mogelijk dat het met behulp van deze instrumenten klaarblijkelijk niet lukt om binnen afzienbare termijn een verbetering af te dwingen?

Inlichtingen:

Harry van Bommel 06 22788043