Bijtelling privé-kilometers onacceptabel volgens Metaalunie

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000
Metaalunie

Nieuwegein, 11 oktober 2000

Politiek geeft Metaalunie twee weken om met alternatieven te komen

Metaalunie: Bijtelling voor privé-gebruik bestelauto's onacceptabel

Tijdens het Politiek Forum van de Metaalunie met de politici Bakker (D66), Dijksma (PvdA) en Kamp (VVD) op 9 oktober liet de Metaalunie de Tweede-Kamerleden weten de nieuwe belastingwetgeving voor bestelauto's niet acceptabel te vinden. De Metaalunie spreekt voor 10.000 mkb-bedrijven in de metaal waarvan zo'n 75% over één of meerdere bestelauto's beschikt. In de nieuwe belastingwetgeving geldt een standaard-bijtelling voor de veronderstelde privé-gereden kilometers van de bestelauto's in een bedrijf. De bewijslast hiervoor ligt vanaf 1 januari 2001 bij de ondernemer. In de praktijk betekent dit dat ondernemers belast worden met een kilometeradministratie voor elke bestelauto. Ten onrechte vindt de Metaalunie.

Uit een door haar uitgevoerde enquête blijkt dat de bestelauto's van de metaalbedrijven vrijwel niet voor privé-doeleinden worden gebruikt. 80% van de ondernemers houdt (daarom) geen sluitende kilometeradministratie bij; dit is ook vaak ondoenlijk omdat meer dan de helft van de bestelauto's geen vaste berijder heeft. Voor een gemiddelde ondernemer die over meerdere bestelauto's beschikt zou een kilometeradministratie een enorme administratieve lastendruk betekenen. De Metaalunie vindt dit onacceptabel en heeft met de politici afgesproken dat de Metaalunie binnen twee weken met een alternatief komt. Het bedrijfsleven met z'n honderdduizenden bestelauto's is gebaat bij praktische regelgeving op dit gebied, aldus de Metaalunie.

De discussie tussen ondernemers en politici op het 8e Politiek Forum van de Metaalunie richtte zich ook op ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid, scholing en de instroom en behoud van allochtone medewerkers in de bedrijfstak. De politici deden toezeggingen over de financiering van 'jobcoaches' voor begeleiding van de allochtone medewerker en het bedrijf én 'taalcontracten' voor deze groep medewerkers. Beide opties zouden volgens de Metaalunie de instroom van allochtone medewerkers vergemakkelijken. Ook erkenden de politici de misstand dat leraren metaaltechniek niet gelijk worden beloond als leraren in het vwo. Overigens lieten de politici bij monde van D66-Tweede-Kamerlid Bakker weten dat er geen gebrek aan geld is voor onderwijs, maar een gebrek aan goede plannen. De Metaalunie is van mening dat het beroepsonderwijs nu eens voorrang moet krijgen in aandacht en bekostiging en zal daarom op korte termijn haar aanvullende wensen op tafel leggen.

De Metaalunie presenteerde op 9 oktober ook haar plannen voor het terugdringen van het ziekteverzuim. Onder de naam 'ReaDirect' start zij met de Bovag een zes maanden durend pilotproject. Door het voeren van een verzuimregistratie voor de werkgever én het ondersteunen van de werkgever bij de begeleiding van zieke werknemers wordt geprobeerd het ziekteverzuim terug te dringen. Gestreefd wordt de diagnose van een zieke werknemer in een vroeg stadium vast te stellen waarna samen met de arbodienst en de verzekeraar wordt overlegd over de inzet en financiering van (extra) ingrijpen. ReaDirect is een vervolg op het Verzuim Interventie Plan (VIP) dat eerder door de Metaalunie, ArboNed en Zilveren Kruis is geïnitieerd.

Het Politiek Forum van de Metaalunie is een jaarlijks terugkerende discussie tussen ondernemers en Tweede-Kamerleden. Bij het 8e Politiek Forum van de Metaalunie op 9 oktober waren aanwezig: Bakker (D66), Kamp (VVD) en Dijksma (PvdA).

Noot voor redacties