Politieberichten Friesland

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000

Politiebericht Friesland: Fryslân 11-10-2000
Politieberichten van woensdag 11 oktober (07.00 - 13.00 uur)

Achtkarspelen-Kollumerland CA: 12 verdachten aangehouden voor 38 zaken Een politieteam van de politie Noordoost Friesland, bestaande uit leden van het team Achtkarspelen-Kollumerland CA en uit leden van de Eenheid Criminaliteits Beheersing (ECB) heeft met de aanhouding van in totaal 12 verdachten, variërend in leeftijd van 17 60 jaar, 38 zaken opgelost. Ze zijn voornamelijk gepleegd in de regio Noordoost Friesland (Buitenpost, Kollum, Augustinusga, Jistrum, Drachten, Zwaagwesteinde en Eastermar).
Aanleiding tot instellen van dit onderzoek was de aanhouding van de hoofdverdachte, een 26-jarige inwoner van Kollumerzwaag. Deze persoon werd op zondag 27 augustus 2000 op heterdaad aangehouden bij de diefstal van kratten vanaf een bedrijfsterrein te Twijzel. Tijdens de daarop volgende politie-verhoren bekende de verdachte dat hij zich samen met anderen op grote schaal schuldig had gemaakt aan diefstal, onder meer van 5 aanhangwagens, 2 buitenboordmotoren, circa 40 fietsen, een bromfiets en brandstof in de periode van eind juni 27 augustus 2000. Tevens zijn met de aanhouding van deze verdachten vier inbraken opgelost, te weten twee inbraken in het clubgebouw van de tennisclub Kollum, een inbraak in een schuur te Eastermar en een inbraak in het jeugdhonk te Augustinusga. Slechts een klein gedeelte van de buit kon worden achterhaald. Deze goederen zijn inmiddels teruggegeven aan de rechtmatige eigenaren. In totaal werd voor een bedrag van naar schatting tussen de 40.000 en 60.000 gulden aan goederen buitgemaakt. Tegen alle verdachten, waaronder enkele helers, werd proces-verbaal opgemaakt.
Uit het onderzoek bleek tevens dat de aangiftebereidheid van met name fietsendiefstal niet hoog is. Tijdens het onderzoek werden (vrij nieuwe) fietsen in beslag genomen. Deze zijn vrij zeker van diefstal afkomstig, maar er was geen aangifte van gedaan.

Heerenveen: inbraak personenauto
Afgelopen nacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Rembrandtlaan. Het portierslot van de auto werd vernield en uit de auto werd een portemonnee met daarin een rijbewijs een identiteitskaart, twee bankpasjes en ruim honderd gulden weggenomen, alsmede een radiocassetterecorder. De eigenaar, een 33-jarige inwoner uit Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak woning
Tussen dinsdag 23.30 en woensdag 07.30 uur is ingebroken in een woning aan de Meidoornstraat. Men kwam binnen via een bovenraampje. Ontvreemd werden voedingsmiddelen. De technische recherche zal een onderzoek instellen. Een 78-jarige inwoner van Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Fryske diken: aankondiging controles
Dinsdag 17 oktober wordt in het kader van het
verkeersveiligheidsproject Fryske diken gecontroleerd op snelheid op het trakject Oldeholtpade afslag A32. Een dag later staat de radarwagen opgesteld tussen Dokkum en Westergeest. Donderdag 19 oktober wordt op snelheid gecontroleerd tussen Zwaagwesteinde en Veenwouden. Ook elders in de provincie Fryslân zal op snelheid worden gecontroleerd.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 8808271