One.Tel steunt OPTA in strijd tegen hoge telefoonkosten

Datum nieuwsfeit: 11-10-2000

One.Tel steunt OPTA in strijd tegen hoge telefoonkosten

AMSTERDAM, woensdag 11 oktober 2000, Raymond Schrama, algemeen directeur van One.Tel, begrijpt niet dat de CEO van KPN Telecom, Paul Smits, kan pleiten voor het opheffen van de OPTA. De KPN topman deed recentelijk uitspraken van die strekking in het computervakblad Computable. Raymond Schrama: "De OPTA is belangrijker dan ooit. Zeker nu KPN Telecom ons een hogere prijs rekent voor het afwikkelen van lokaal telefoonverkeer dan zij zelf aan hun eigen abonnees vraagt. Dit kost de nieuwe marktpartijen enorm veel geld. Ook de problemen die de nieuwe aanbieders hebben met het volwaardig kunnen aanbieden van Carrier Pre-Selectie (CPS) omdat KPN Telecom daarvan in feite nog steeds de toegang beheert, is een duidelijke reden waarom de OPTA niet kan worden gemist. Zeker omdat CPS de eerste echte mogelijkheid is voor nieuwe telecom-aanbieders om effectief met KPN Telecom te kunnen concurreren op de markt voor vaste telefonieverbindingen."

Lagere prijzen voor de consument

One.Tel heeft als doelstelling de beste prijzen voor telefoonverkeer te bieden aan consumenten. Het van oorsprong Australische bedrijf zet zich voor de volle honderd procent in om dit ook in Nederland te realiseren. Raymond Schrama: "Volgens Paul Smits is de liberalisering in de Nederlandse markt voltooid, maar ik beweer het tegendeel. De nieuwe marktpartijen hebben juist heel sterk behoefte aan een onafhankelijke 'watchdog' voor de telecommarkt die ook maatregelen wil en kan nemen. Je hoort soms wel eens dat de NMA de functie van OPTA kan overnemen, maar bij die - overigens deskundige - instelling ontbreekt het aan de noodzakelijke kennis van de specifieke verhoudingen en rechtsregels op de telecommunicatiemarkt."

Grote noodzaak voor OPTA als toezichthouder

De algemeen directeur van One.Tel ziet onder meer in de negatieve 'spread' tussen de wholesale en de retailprijzen voor lokaal telefoonverkeer bij KPN Telecom een duidelijke bestaansreden voor OPTA. Raymond Schrama: "Die situatie kost de aanbieders van Carrier Pre-Selectie heel veel geld en verstoort daardoor duidelijk de eerlijke mededinging. Onze 'core business' is voordelige telefonie aanbieden in de segmenten internationaal, interlokaal en mobiel. Door de huidige wijze waarop CPS door KPN Telecom is ingevoerd krijgen wij daar het lokale verkeer bij. Prima, maar dan mag het toch niet zo zijn dat wij voor het afwikkelen van dat verkeer aan KPN Telecom een hoger tarief moeten betalen dan de prijs die zij zelf rekenen aan consumenten en bedrijven. Dit is wederom duidelijk een reden dat de officiële toezichthouder OPTA niet kan worden gemist om uiteindelijk tot een eerlijke telecommunicatiemarkt te komen in Nederland."

Over One.Tel

One.Tel Europa is in augustus 1998 van start gegaan. One.Tel Europa heeft meer dan 1 miljoen klanten. (250.000 actieve bellers in Nederland.)
One.Tel Nederland registreert maandelijks meer dan 50.000 nieuwe klanten.
In Europa is One.Tel actief in Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Zwitersland en Duitsland.

One.Tel Limited (Australia ASX: ONE)

One.Tel is een zeer competatief en winstgevend wereldwijd opererend telecombedrijf met meer dan 2 miljoen klanten. Het bedrijf staat stevig in de wereldwijde telecom markt, met vestigingen in Australië, Amsterdam, Londen, Zürich, Parijs, Frankfurt en Hong Kong. De diensten van One.Tel omvatten een GSM netwerk, nationaal en internationaal telefoonverkeer, internet en telefoonkaarten. One.Tel staat in Australië aan de beurs genoteerd. In feb. 1999 injecteerde (verspreid over 3 jaar) News Corporation (NEWS) en Publishing and Broadcasting Limited (PBL) AUS$ 709 miljoen in One.Tel. In april en september 1999 tekende One.Tel contracten ter waarde van AUS$ 1.1 miljard met Lucent Technologies voor het nieuwe nationale GSM 1800 netwerk in Australië.
Groot aandeelhouders zijn News Corporation (Rupert Murdoch) met 27% en PBL (Packer familie) met 29%. De overige aandelen zijn in handen van particulieren en medewerkers van One.Tel.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties