Varkenssector slaat nieuwe weg in met kwaliteitsregeling IKB

Productschappen Vee, Vlees en Eieren

persbericht 28, 11 oktober 2000

Varkenssector slaat nieuwe weg in met kwaliteitsregeling IKB

De gehele bedrijfskolom in de varkenssector wil het ketencertificeringssysteem IKB Varken een forse impuls geven en beter positioneren. Dat bleek vandaag in de besloten vergadering van het bestuur van het Productschap Vee en Vlees. De betrokken organisaties sloten zich aan bij de oproep van voorzitter Tazelaar om de regeling gezamenlijk en in alle schakels van de kolom te versterken, met open ogen voor de verlangens van de markt.

Vanwege de varkenspestepidemie en de daarop volgende verwikkelingen rond de verschillende herstructureringsplannen moest de sector noodgedwongen zijn prioriteiten naar andere terreinen verleggen. Vandaag heeft de sector besloten de kwaliteitsgarantieregeling IKB Varken opnieuw en versneld in beweging te zetten. Met het vizier op de markt zal bij IKB Varken vooral gekeken worden naar een verbeterde beheersstructuur en organisatie van de aansturing door de slachterijen en de detailhandel. Verder gaat de aandacht uit naar het verbeteren van de interne en externe controlemechanismen Datzelfde geldt het sanctioneren van deelnemers, die zich niet aan de voorwaarden houden.

Vooral ook omdat aan de markt veel meer een leidende rol wordt toegedacht, zal de kwaliteitsregeling IKB Varken ook inhoudelijk een forse impuls moeten krijgen. Het bedrijfsleven zal uitwerking geven aan aanvullende hygiëne-eisen en productaansprakelijkheid bij de primaire bedrijven, de zogenoemde trogcontrole, HACCP in de varkensslachterijen en uitsnijderijen en een 100% IKB-aanvoer voor slachterijen.