ICN wil teruggave van door Milosevic bezette fabriek

Datum nieuwsfeit: 12-10-2000

ICN PHARMACEUTICALS

ICN wil teruggave van de door Milosevic bezette fabriek

ICN en het arbeiderscomité van de farmaceutische fabriek willen teruggave van de fabriek die wederrechtelijk door het voormalige Milosevic regime was geconfisqueerd.

Costa Mesa, Californië, 11 oktober - ICN Pharmaceuticals, Inc (NYSE: ICN) verklaarde vandaag dat men de nieuwe Joegoslavische regering van Vosiljav Kostunica wil vragen het farmaceutische bedrijf van ICN in Joegoslavië onmiddellijk terug te geven; het bedrijf werd in februari 1999 wederrechtelijk door het Milosevic regime geconfisqueerd.

ICN wil de pas gevormde regering vragen de actie van de pro-Milosevic regering terug te draaien waarbij de Servische regering en het Servische ministerie van Gezondheid voor 75% eigenaar werden van het ICN-bedrijf in Joegoslavië. Deze daad waarbij de regering eenzijdig en eigenmachtig ICN's aandeel terugbracht tot 36%, wordt nu door een internationaal gerechtshof bekeken.

'De illegale confiscatie en nationalisatie van ons Joegoslavische bedrijf waren één van de vele repressieve acties waarmee Milosevic Joegoslavië in zijn greep hield,' zei Milan Panic, bestuursvoorzitter en directeur van ICN Pharmaceuticals en voormalig premier van Joegoslavië. Panic, die sinds 1963 Amerikaans staatsburger is, voerde in 1992 oppositie tegen Milosevic voor het presidentschap van Joegoslavië tijdens de laatste vrije verkiezingen voorafgaand aan de overwinning van Kostunica.

'We vragen om de directe en rechtmatige teruggave van het bedrijf en alle activa in Joegoslavië,' zei Panic.

Panic keerde op maandag 9 oktober terug naar Belgrado en reisde door naar het farmaceutische bedrijf dat gevestigd is in de voorstad Zemum. Hij werd bij de ingang van het bedrijf hartelijk begroet door bijna 1000 Joegoslavische arbeiders, die hem vroegen er bij de nieuwe Joegoslavische regering op aan te dringen om de illegaal geconfisqueerde fabriek terug te geven aan ICN en zij nodigden Panic en de voormalige directie van ICN uit om de leiding van de fabriek weer op zich te nemen.

Op 5 februari 1999 namen gewapende Servische politie en paramilitairen de hoofdlocatie van ICN in Zemum met geweld over en installeerden een nieuwe pro-Milosevic directie ter vervanging van de afgezette directie van ICN. Panic zei dat ICN de pas gevormde regering zou vragen om de terugkeer van de ICN-directie die dan direct de leiding van de fabriek zou overnemen. Het bedrijf werd vanaf de overname door de regering geleid.

Naast de overname van de fabriek is de het Staatsgezondheidsfonds van Servië ICN meer dan USD 176 miljoen schuldig voor farmaceutische aankopen die niet zijn betaald. ICN heeft de USD 176 miljoen afgeschreven in de boeken, maar wil nog steeds het bedrag opeisen.

In 1991 kocht ICN Pharmaceuticals 75% van wat toen Galenika Pharmaceutical Company was over van de regering, de grootste privatisering van een Joegoslavische onderneming sinds WO II. Op het moment dat ICN door de nationale politie werd overgenomen, was het de grootste producent van farmaceutische producten in Joegoslavië en exporteerde naar een aantal Oost-Europese landen.

'Behoudens een aantal kwesties, waaronder juridische en boekhoudkundige, geloven we dat we een goede kans maken om ons bedrijf terug te krijgen,' zei Panic.

ICN schreef in 1998 zijn investeringen en activa in Joegoslavië af om redenen van financiële verslaglegging. Op het moment van afschrijving droeg ICN Joegoslavië voor USD 142 miljoen bij aan de winst voor het jaar 1998 (11 maanden).

Op 10 februari 1999 diende ICN in de Verenigde Staten een aanklacht in bij de arrondissementsrechtbank van Washington, D.C. tegen de Federale Republiek Joegoslavië, de Republiek Servië en het Staatsgezondheidsfonds van Servië waarbij USD 500 miljoen werd geëist voor de gewapende overname van de ICN-dochteronderneming in Joegoslavië.

ICN Pharmaceuticals is een innoverend, op onderzoek gebaseerd farmaceutisch bedrijf dat een breed assortiment vrij en op recept verkrijgbare medicijnen maakt, op de markt brengt en distribueert onder de ICN merknaam. Het bedrijf is werkzaam over de gehele wereld. Ongeveer 10% van de omzet vindt plaats in Oost-Europa.

De 'Safe Harbor' verklaring krachtens de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Dit persbericht bevat op de toekomst gerichte uitspraken die handelingen van de Joegoslavische regering en mogelijke juridische rechtsmiddelen inhouden, en andere risico's die met enige regelmaat worden uiteengezet in de documenten geregistreerd bij de Amerikaanse Commissie van Toezicht op het effecten- en beurswezen.

Contact:
voor beleggers: Mariann Ohanesian, tel: +1 714-545-0100, toestel 3230,
of voor media: Peter Murphy, tel: +1 714-540-1000, toestel 3213, beiden
werkzaam voor ICN Pharmaceuticals, Inc.

12 okt 00 08:59