Instemming verkoop aandelen Obragas

Datum nieuwsfeit: 12-10-2000
Obragas

Instemming verkoop aandelen Obragas

In de op 10 oktober 2000 gehouden vergadering van aandeelhouders is besloten het verkoopproces in te gaan van de aandelen Obragas Holding N.V.

De achtergrond om tot verkoop te besluiten is de versnelling van de liberalisering van de energiesector en de daarmee gepaard gaande Nederlandse en Europese opschaling. De liberalisering van de energiesector zal leiden tot een toename van de concurrentie. Om effectief in deze nieuwe marktomstandigheden te kunnen concurreren, streeft Obragas er naar om haar huidige omvang te vergroten en haar produkten- en dienstenpakket te verbreden. Door tevens gebruik te maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen, streeft Obragas er naar haar leidende positie als een efficiënte aanbieder van energiediensten te behouden. De aandeelhouders ondersteunen deze strategische keuze volledig.

Daarnaast zien de aandeelhouders dat de markt van energiedistributie in toenemende mate wordt gekenmerkt door de overgang van publiek naar privaat eigendom, in overeenstemming met het beleid van gemeenten en provincies om blootstelling aan de commerciële risico's van geliberaliseerde energiebedrijven te beëindigen. De recente verkoop van zowel het Haarlemmermeerse - als het Eindhovense energiebedrijf zijn voorbeelden hiervan.

De gemaakte keuze zal te zijner tijd leiden tot de verkoop van aandelen door enkele dan wel alle aandeelhouders. In deze voor Obragas strategische keuze zal de werkgelegenheid van Obragas in de regio Oost-Brabant terdege in acht worden genomen. Instanties zoals werknemersorganisaties zullen bij het proces betrokken worden. ABN AMRO en Holland Van Gijzen begeleiden het verkoopproces.

Noot voor redacties