UPC opent Digital Media Centre en lanceert Set Top Computer

Datum nieuwsfeit: 12-10-2000

UPC opent Digital Media Centre en lanceert Set Top Computer

Amsterdam - 12 oktober 2000 - Vanmorgen heeft United Pan-Europe Communications N.V. officieel een nieuw digitaal media tijdperk ingeluid met de opening van het Digital Media Centre in Amsterdam. Het Digital Media Centre is het meest geavanceerde centrum voor de distributie van videodiensten in Europa. Vanuit dit centrum zal UPC tal van nieuwe interactieve televisie- en internetdiensten kunnen leveren. Het Digital Media Centre vormt een essentiële schakel voor de introductie van de Set Top Computer door UPC. Consumenten krijgen hierdoor toegang tot hoogwaardige digitale televisie, Near-Video-On-Demand, een grote keuze aan digitale televisie- en radiokanalen en later e-mail, internet en interactieve televisie.

UPC ontwikkelt deze nieuwe digitale interactieve televisiediensten samen met haar dochtermaatschappijen. Deze diensten, verkrijgbaar onder de naam UPC Digital, komen bovenop het bestaande basispakket. Het huidige pakket wordt onveranderd analoog doorgegeven, zodat er geen problemen zijn met extra televisies in een huishouden of het opnemen van programma's. Op alle televisies in een huishouden kunnen dezelfde programma's bekeken worden als voor de komst van digitale televisie.

Met de Set Top Computer, een apparaat ter grootte van een videorecorder, die aangesloten wordt op de televisie krijgen klanten toegang tot het volgende digitale pakket:
* Eurosport, vier UPCtv-kanalen (Sport1, Film1, Innergy, Expo 24*7) en 'op verzoek' een pakket van buitenlandse publieke kanalen, inclusief Rai Uno, TVE en WDR
* 40 digitale muziekkanalen: non-stop luisteren naar muziek op radio of tv
* toegang tot Near-Video-On-Demand: thuis een film bestellen
* een elektronische programmagids (EPG): zoeken naar favoriete kanalen of films De introductieprijs van bovengenoemd pakket is Hfl 9,95 per maand. Wanneer e-mail en interactieve diensten mogelijk zijn zal het pakket Hfl 14,95 per maand kosten. Beide prijzen zijn inclusief Hfl 3,- voor de huur van de Set Top Computer en de afstandsbediening.

Boven op het digitale pakket kunnen klanten kiezen uit verschillende themapakketten (nieuws, documentaires of entertainment) en premiumkanalen. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2001 zijn meer thema- en filmkanalen gepland. Aan het begin van het tweede kwartaal 2001 zullen e-mail en interactieve diensten beschikbaar komen. In de loop van het tweede kwartaal zullen enhanced tv (tv-programma's met interactiviteit) en e-commerce toegevoegd worden.

Vanaf 1 november zijn de nieuwe diensten beschikbaar in het deel van Amsterdam waar het netwerk al geschikt is voor digitale diensten. De frequentiewijzigingen in de rest van Amsterdam vinden gefaseerd plaats tussen 16 oktober en 20 november. Daarna is elke wijk waar frequentiewijzigingen plaatsgevonden hebben klaar voor digitale service.

UPC Digital zal vervolgens in de rest van Nederland geïntroduceerd worden.

UPC Nederland
UPC Nederland is onderdeel van het beursgenoteerde United Pan-Europe Communications (Aex en Nasdaq) en is met zo'n 2,2 miljoen klanten de toonaangevende aanbieder op het gebied van geavanceerde media- en telecommunicatiediensten in Nederland. Hiervoor beschikt Upc Nederland in Noord-Holland, Zuid-Holland, Friesland, Gelderland, Flevoland en Noord-Brabant over hoogwaardige breedbandnetwerken.

UPC Nederland is actief op zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Op de consumentenmarkt biedt de onderneming diensten aan op het gebied van internet (chello), telefonie (Priority Telecom) en radio & TV. Op de zakelijke markt legt UPC Nederland zich toe op het ontwikkelen, toepassen en integreren van de modernste telecommunicatie-, datacommunicatie- en internetoplossingen.

Voor meer informatie:
Brit Wijkniet , UPC Nederland afdeling Media Relations, T 020 7 729 283, M 06 55 154 955.

Joe Simmons, UPC Nederland afdeling Media Relations, T 020 7 729 781, M 06 55 154 918.