Data-opslag 80 GB snel en gemakkelijk te installeren

MAXTOR'S NIEUWE ULTRASLANKE EXTERNE HARD DISK-EENHEID BIEDT PLAATS AAN

20.000 SONGS OF 80 UUR VIDEO

80 GB data-opslag snel en makkelijk te installeren

Milpitas, Californie (Verenigde Staten), 12 oktober 2000 - Maxtor Corporation heeft een externe hard disk drive op de markt gebracht voor PC's en Macintosh-computers met een IEEE 1394-interface (FireWire). Met deze oplossing kan snel en gemakkelijk
80 GB extra opslagcapaciteit aan de computer of notebook worden toegevoegd. De toepassingen van het externe schijfstation zijn bijvoorbeeld videobewerking, digitale muziek, digitale foto's en spellen. Door de aansluiting via FireWire en i.LINK kan de diskeenheid tegen een andere uitgewisseld worden, zonder dat de computer uitgezet of opnieuw opgestart behoeft te worden, dit wordt 'hot swappable' genoemd. De data-overdrachtssnelheid kan 400Mb/s bereiken, 30 maal zo snel als USB.

De IEEE 1394-interface heeft snel erkenning gevonden in de PC- en consumentenelektronica-markt. Zo brengen tal van ondernemingen producten uit met FireWire-connectiviteit: Apple, Canon, Compaq, Dell, Fuji, Fujitsu, Hewlett-Packard, IBM, Kodak, Panasonic, Pentax, Sony, Texas Instruments en andere. Maxtor heeft daar nu de externe hard diskeenheid, gebouwd rond de succesvolle DiamondMax hard disk drive, aan toegevoegd. De DiamondMax heeft met 80GB op een enkele diskdrive het wereldrecord opslagcapaciteit op zijn naam staan. De 80GB-versie biedt betrouwbare data-opslag van 80 uur gecomprimeerde digitale video, 8000 digitale foto's van 3,3 megapixels, 20.000 songs van 4 minuten (samen goed voor 55 dagen luisterplezier zonder een song voor de tweede maal te horen.

Met een zo grote extra opslagcapaciteit behoeven ouders zich geen zorgen meer te maken over de kostbare GB's waarop hun kinderen beslag leggen met computerspellen. Er blijft altijd genoeg ruimte over voor applicaties, want op de IEEE 1394-interface kunnen 63 externe units aangesloten worden. De externe hard disk drives van Maxtor zijn stapelbaar uitgevoerd, zodat ze ook in professionele opstellingen toe te passen zijn.

De uiterst slanke Maxtor External Storage meet slechts 41,2 x 152,4 x 219 mm en kan dus makkelijk een plaats vinden, zelfs in de meest compacte werkomgeving. Het product zal leverbaar zijn via de belangrijkste verkoopkanalen vanaf oktober 2000.
De uitvoering met 40GB heeft een bruto adviesprijs van ? 999,- (incl. BTW); de 80GB-versie komt op ? 1399,- (incl. BTW).

1394 adapterkaarten
Voor desktop-PC's zonder IEEE 1394-interface biedt Maxtor een 1394 PCI adapterkaart voor ? 239,- (incl. BTW). Deze gemakkelijk te installeren kaart geeft de PC twee FireWire-poorten en de daaraan verbonden voordelen, zoals het gebruik van 'hot swappable' randapparatuur. Maxtor biedt tevens een PC-kaart Type III aan, die een 1394-poort toevoegt aan een notebook-computer. Deze PC-kaart (vroeger PCMCIA-kaart) is leverbaar vanaf november 2000 voor ? 329,- (incl. BTW).

Maxtor
Maxtor Corporation is een van de voornaamste leveranciers van oplossingen voor data-opslag. De huidige hard disk drives van Maxtor bestaan uit de bekroonde DiamondMax- en DiamondMax Plus-modellen voor respectievelijk populaire en topklasse PC's en voor consumentenelektronica-toepassingen. Daarnaast heeft Maxtor de DiamondMax VL-lijn voor instapmodellen PC's. Voor data-opslagservers in netwerken (Network Attached Storage applications) levert Maxtor de nieuwe MaxAttach-lijn.
De marktleiderspositie van Maxtor is gebaseerd op het vermogen van de onderneming om altijd producten van de hoogste kwaliteit op de markt te brengen en klanten de beste ondersteuning te bieden. Nadere informatie over Maxtor en zijn producten is te vinden op de website www.maxtor.com. Aandelen van Maxtor staan op de NASDAQ genoteerd onder MXTR.

Voorbehoud
In dit bericht vervatte toekomstverwachtingen, zijn onder normaal voorbehoud van onverwachte gebeurtenissen of onvoorziene ontwikkelingen.

De redactie kan voor meer informatie en testproducten contact opnemen met PBA Benelux, Hanneke van den Ende, tel. (+31) (0) 70 358 9378 e-mail: hanneke@berg-kleijn.nl
Maxtor, Annie Bernard, tel. 00 33 (0) 1 64 53 24 00 e-mail: (annie_bernard@maxtor.com)